بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، در ترکیه تولیدکنندههای فولاد بر فروش بیلت در بازار داخلی و صادرات خود تمرکز دارند.
این در حالی است که بازار واردات بیلت ترکیه در ثبات و سکوت به سر میبرد. برخی از خریداران در پی قیمتهایی کمتر از پیشنهادات عرضهکنندگان سی آی اس هستند. قیمت بیلت به دلیل ثبات نسبی در بازار قراضه بدون تغییر ماندهاست.
طبق بررسیهای ما، قیمت بیلت صادراتی ترکیه در بازه قیمت 425 تا 430 دلار هر تن فوب میباشد. این بازه قیمت نسبت به تعطیلات سال نو تغییر چندانی نداشتهاست.
شواهد در بازار حاکی از آن هستند که خریداران بیلت ترکیه، کشورهایی نظیر الجزایر، تونس و مصر میباشند. قیمت بیلت در بازار داخلی نیز در بازه 420 تا 430 دلار هر تن درب کارخانه میباشد. علاوه بر این، بیلت وارداتی به قیمت 425 تا 430 دلار هر تن سی اف آر شنیده شدهاست.
بر اساس تحقیقات ما، بعد از تعطیلات سال نو میلادی بیلت سی آی اس به مرور بهبود پیدا کردهاست. این در حالی است که در بازار قراضه آهن چشمانداز مثبتی برای روزهای آتی وجود ندارد. همچینن میزان تقاضا در بازارهای سنتی بیلت سی آی اس با محدودیت روبهرو است. قیمتها در این بازار مشابه به سال گذشته میباشند.
آمارها نشان میدهند که برخی از افراد قیمتها را از بازه 405 تا 420 دلار قبل از تعطیلات به 415 تا 420 دلار هر تن فوب دریای سیاه نزدیک کردهاند. با این حال، هنوز نمیتوان در مورد روند افزایشی که در بازار حاکم است، صحبتی قطعی کرد، زیرا برخی از تولیدکنندگان هنوز اقدام به فروش نکردهاند. علاوه بر این، خریدران هم انتظار واضحتر شدن مسیر بازارهای وابسته به بیلت مثل قراضه آهن را میکشند.
منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)
بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، در این روزها بازار آهن تحت تاثیر جوی روانی ناشی از غیر منتظره بودن اتفاقات سیاسی میباشد. با اینکه بر همگان روشن شده که عامل اصلی نوسانات بازار مقاطع فولادی ، بازار بورس کالا میباشد، باز هم مردم نباید تحت تاثیر نوسانات و کاهش هیجانی قیمتها در بازار خرید خود را انجام دهند.
با انتشار خبر تحریم فولادسازان در کشور، جمعی از متقاضیان خرید و فروش در بازار در مورد روند موجود حاکم بر بازار نگران هستند. آنان بر این باورند که کسانی که در روزهای خوش بازار خرید خود را انجام ندادهاند، جامانده از بازار هستند و یا آنهایی که خرید کردند، ممکن است از ریزش احتمالی قیمتها متحمل ضرر شوند.
کارشناسان بر این باورند که هم اکنون اصلیترین عامل کنترل نوسانات قیمتهای بازار مقاطع فولادی ، مکانیزم تعیین نرخ عرضه محصول نهایی در بورس کالا است. این مسئله خود تابع یکسری از عوامل و مقررات میباشد. علاوه بر این، سایر عوامل تاثیرگذار مثل نوسانات حادث شده در حوزه ارز یا سایر عوامل حتی تقاضا نیز میتواند تاثیر مستقیم و سریع بر روی قیمتها داشتهباشد.
در این هفته، نرخ پایه عرضه مقاطع فولادی در بورس کالا، در حدود ۵ هزار تومان بسته شده و از طرفی با توجه به مکانیزم کشف قیمت فعلی، امکان کاهش این نرخ به این سادگیها و به این زودیها امکانپذیر نخواهد بود.
هفتهها زمان خواهد برد تا شاید روند تدریجی نرخ پایه عرضه مقاطع طویل فولادی بر بورس کالا حاکم شود.
حتما مثل گذشته وقوع هرگونه مسئله غیر منتظرهای، در ایجاد جو هیجانی مثبت یا منفی بازار تاثیرگذار خواهد بود. با این حال، از آن جایی که سنگ بنای مکانیزم فعلی توسط فولادسازان بزرگ تعریف شده، آنقدر که هیجانات افزایشی در تسریع روند افرایش قیمتهای بازار همراستا با این مکانیزم اثرگذار است، در روند معکوس بازار اینگونه نیست.
منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)
بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، خبرها حاکی از آن هستند که آمریکا فولاد هرمزگان را در لیست شرکتهای تحریمی قرار دادهاست. با این حال، این رویه آمریکا تنها جنبه تبلیغاتی داشته و بر فعالیتهای این شرکت در داخل و خارج از کشور اثری نداشتهاست.
فرزاد ارزانی، مدیر عامل فولاد هرمزگان عنوان کرد آمریکا با هدف محدودیت دسترسی شرکتها به شبکههای فروش و بازرگانی دست به تحریم شرکتها میزند.
با این حال، این شرکت روابط تجاری و مستقل خود را دارد و تحریم شرکت فولاد هرمزگان، این روزها تاثیری بر سود سهام آن نداشتهاست. ارزانی در ادامه افزود که این نوع از تحریمها بیشتر از آنکه بر اقتصاد ایران اثرگذار باشد، حامل اقداماتی نمایشی از طرف آمریکا است.
مدیر عامل فولاد هرمزگان در ادامه بیان کرد که راهاندازی نهضت بومیسازی در صنعت فولاد کشور یکی از فرصتهایی است که تحریمها آن را ایجاد کردهاست. بر اساس گفته جناب ارزانی، فولاد هرمزگان توانسته بخش زیادی از قطعات و مواد مورد نیاز خود را با استفاده از تواناییهای خود تامین کند؛ در نتیجه تحریم فولاد هرمزگان تأثیری بر عملگرد آن ندارد. علاوه بر این، این شرکت در موارد اندکی نیز با جایگزینی برخی از منابع، میزان وابستگی خود را کاهش داده و کمبود مواد مورد نیاز خود را جبران کردهاست.
در هفته اخیر، مدیر عامل فولاد هرمزگان پس از برگزاری مجمع عمومی شرکت و رشد 10 هزار میلیارد ریالی سرمایه فولاد هرمزگان اعلام کرد که تا پایان آذرماه به سهم 53 درصدی از صادرات دست یافتهاست.
صادرات این شرکت در این مدت مذکور با وجود تحریمهای حاکم بر آن، نسبت به سال گذشته در حدود 19 درصد رشد یافتهاست. وی در ادامه افزود که برای محصول تولیدی فولاد هرمزگان بازارها و مشتریان خارجی تازه شناسایی شده و رویه رشد صادرات همچنان در دستور کار قرار داد.
طبق گزارشات ما، در بیانیهای وزارت خزانهداری آمریکا از قرار گرفتن چند شرکت در فهرست تحریمهای جدید خبر داد که چهار شرکت موجود در لیست تحریم در هرمزگان هستند.
چهار شرکت «آلومینیوم المهدی»، «فولاد هرمزگان»، «فولاد کاوه جنوب کیش» و «فولاد صبا» در هرمزگان هستند که از آنها در بیانیه وزارت خزانهداری آمریکا نام برده شدهاست. شرکت فولاد هرمزگان، دومین کارخانه بزرگ تولید فولاد بعد از انقلاب است که در زمینی به مساحت ۹۵ هکتار در ۱۳ کیلومتری غرب شهر بندرعباس و در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس قرار گرفتهاست.پ
منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)
بر اساس گزارش جهانی آهن و فولاد هفته 2 سال 2020 واحد خبر آهن ملل اصفهان، بازار واردات سنگآهن چین هفته آرامی را به دلیل ابهامات اقتصادی در سطح بازارهای جهانی آغاز کرد. با این حال، در طول هفته افزایش خریدهایی نیز انجام شد.
تا روز چهارشنبه، قیمتها به دلیل نگرانی از محدودیت عرضه در کوتاه مدت با توجه به خطرات احتمالی وقوع سیل و طوفانهای موسمی در استرالیا به نزدیکی 96 دلار رسید. ولی تا روز جمعه نهایتا قیمت در حدود 93 دلار هر تن خشک سی اف آر بود. روزهای آتی نیز انتظار خرید چندانی در بازار چین نمیرود.
بنا بر گزارش یومتال، در بازار سنگ آهن صادراتی ایران نیز قیمتها نسبت به دو هفته قبل بهبودهایی داشتهاست. قیمت نهایی سنگآهن مگنتیت با خلوص 61 درصد از 54.1 دلار به 56.2 دلار هر تن فوب رسید. علاوه بر این، قیمت سنگآهن هماتیت صادراتی با خلوص 61 درصد ایران نیز 2.1 دلار بهبود داشته و در نهایت به 53.1 دلار هر تن فوب دست یافت.
بر اساس گزارش جهانی آهن و فولاد هفته 2 سال 2020 واحد خبر آهن ملل اصفهان، با اینکه در ترکیه فولادسازان هنوز قراضه آهن مورد نیاز فوریه خود را کاملا تهیه نکردهاند، اما ولی تمرکز بیشتری بر فروش محصولات فولادی خود در هفته اخیر داشتند. انتظار میرود که روند بازار قراضه در روزهای آتی روشنتر شود.
میانگین قیمت این کالا تا 3 دلار افت داشته و در نهایت با قیمت 299 دلار هر تن سی اف آر معامله شدهاست. این در حالی است که انتظار میرفت قیمتها با توجه به محدودیت در عرضه روندی صعودی داشتهباشند.
قیمت قراضه سنگین کلاس 2 صادراتی ژاپن 237 دلار هر تن فوب ثبت شد که حدود 3 دلار کاهش داشت. در جنوب شرق آسیا نیز قراضه کانتینری سنگین در 265 دلار هر تن سی اف آربدون تغییر بود.
قراضه خرد شده در بازار داخلی آمریکا نیز در حدود 301 دلار هر لانگ تن و در ثبات بود.
بر اساس گزارش جهانی آهن و فولاد هفته 2 سال 2020 واحد خبر آهن ملل اصفهان، فعالیت بازار بیلت سی آی اس پس از تعطیلات سال نو میلادی به تدریج رو به بهبود بودهاست. اگر چه هنوز هم بازار به طور کامل به حالت اولیه خود برنگشته است. قیمتها از 405 تا 420 دلار قبل از تعطیلات به 415 تا 420 دلار هر تن فوب رسیدهاست. خریدارها ترجیح میدهند فعلا خرید چندانی انجام نداده و بازارهای مربوط به بیلت را مورد بررسی قرار دهند.
بازار واردات بیلت در ترکیه فعال نبود و تولیدکنندههای ترک به دنبال فروش در بازار داخلی و صادرات بودند.
قیمتها تغییر نداشت و بیلت صادراتی 425 تا 430 دلار هر تن فوب و نسبت به قبل از تعطیلات ثابت ماند. در بازار داخلی نیز 420 تا 430 دلار هر تن درب کارخانه شنیده شد.
قیمت نهایی بیلت در هفته اخیر در بازار داخلی چین در حدود 3 دلار رشد داشت. در نهایت این کالا با قیمت 477 دلار هر تن درب کارخانه با مالیات بر ارزش افزوده معامله شد.
بیلت صادراتی چین نیز 7 دلار رشد هفتگی داشته و 480 دلار هر تن فوب شد.
در جنوب شرق آسیا، بازار بیلت وارداتی در رکود به سر میبرد. پیشنهاد قیمتها در بازه 445 تا 455 دلار هر تن سی اف آر و مشابه 20 ماه دسامبر بود. در کل بازار در این کشور در سکوت بود و هنوز هم فعالیت چندانی در آن مشاهده نمیشود.
در امارات بیلت وارداتی در بازه قیمت 460 تا 470 دلار هر تن سی اف آر بوذه و معامله مهمی انجام نشد.
بررسیها در داخل کشورمان نشان میدهند که در روز شنبه متوسط قیمت شمش 46025 ریال بود. این نرخ تا روز چهارشنبه به 47713 ریال رسید.
این افزایش نرخ شمش دلایل متعددی داشتهاست. محدودیت عرضه آهن اسفنجی و افزایش قیمت ارز از جمله دلایل این رشد بودهاست.
احتمال پایین آمدن قیمت شمش در روزهای آینده با توجه به شرایط موجود و کاهش قیمت ارز دور از انتظار نیست، آن هم در شرایط کنونی که بارندگی در مناطق جنوبی کشور که بیشتر تولیدکنندگان آهن اسفنجی در آنجا مستقر هستند، محدود شدهاست.
با این حال، دامنه این کاهش نمیتواند آنقدر ها هم جدی باشد که قیمت را به هفتههای اخیر نزدیک کند. علت این موضوع را میتوان افزایش پایه قیمت شمش در بورس کالا دانست. در پی این مسئله نیز قیمت کدال هم تغییر کردهاست.
آمارهای منتشر شده گویای آن است که ظرفیت تولید شمش تا پایان سال به 39 میلیون تن خواهد رسید. با این ظرفیت نیاز به 46 میلیون تن اسفنجی و 93 میلیون تن گندله میباشد.
در حالیکه ظرفیت تولید اسفنجی تا پایان سال به 36 میلیون تن و گندله 53 میلیون تن خواهد رسید،بنابراین تا پایان امسال حداقل 10 میلیون تن اسفنجی و 40 میلیون تن گندله کمبود خواهد بود. در سال آینده این فاصلهها عمیقتر خواهد شد، زیرا ظرفیت تولید شمش به 6/43 میلیون تن خواهد رسید.
باید 52 میلیون تن اسفنجی برای این حجم از تولید شمش، تولید شود. این در حالی است که ظرفیت پیشبینی شده 2/37 میلیون تن خواهد بود. بر همین اساس، در برابر دولت دو راهحل قابل بررسی است.
راه حل اول را میتوان واردات قراضه که باعث افزایش قیمت تمام شده فولاد میگردد، دانست. البته این جوابگوی بخش ذوب است و به ظرفیت نصب شده اسفنجی مربوط نمیشود و بخش تولید آهن اسفنجی در کمبود گندله درگیر خواهد بود.
راه حل دوم واردات سنگآهن که نیاز به زیرساختهای بندری و حمل و نقل دارد، ضمن آنکه قیمت سنگآهن وارداتی با سنگ آهن داخلی فاصله بسیار دارد. در خوشبینانهترین حالت، قیمت تمام شده سنگآهن وارداتی نزدیک به 1100 تومان است که معادل گندله امروز میباشد.
علی رغم همه این مسائل، اگر بر فرض مثال همه ظرفیتها با یک معجزه تامین شود، میزان تولید 40 میلیون تن شمش مستلزم تولید محصول و صادرات آن است. این امر نیاز به امکانات مالی و شبکه بانکی قوی دارد که در ایران موجود نیست، بنابراین چالش صنعت فولاد باقی خواهد ماند، در صورتی که عمیقتر نشود.
از آنجا که دولت نمیتواند منابع مالی و شرایط زیربنایی را به دلیل تحریمها فراهم آورد و حاضر نیست کار را به بازار بسپارد، تنها راهحل باقیمانده دخالت بیشتر دولت و سیاستهایی مثل سهمیهبندی و کنترل قیمتها خواهد بود.
سال آینده شاهد چالش در دو زمینه خواهیم بود. چالش اول تامین مواد اولیه جهت تولید است و کشاکش دوم فروش محصول نهایی در بازاری که خریدار نیست.
بر اساس گزارش جهانی آهن و فولاد هفته 2 سال 2020 واحد خبر آهن ملل اصفهان، میلگرد صادراتی چین در هفته گذشته 464 دلار هر تن فوب ثبت شد که یک دلار افت هفتگی و 10 دلار کاهش ماهانه داشت. انتظار میرود قیمتها ارزانتر شود. از این رو فعلا کسی خریدار نیست. تنها خریدها برای رفع نیاز فوری مصرفکنندهها میباشد.
میلگرد صادراتی سی آی اس نیز در 440 دلار هر تن فوب در ثبات ماند. میلگرد صادراتی ترکیه 441 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد که تغییری نداشت.
قیمت میلگرد در بازار داخلی اروپا 475 یورو هر تن درب کارخانه ثبت شد، که حدود 3 یورو بهبود داشت. در بازار امریکا نیز میلگرد حدود 3 دلار بالا رفته 608 دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبت شد.
روز شنبه، قیمت میلگرد به طور متوسط 50096 ریال بود. با این حال تا روز چهارشنبه به 52187 ریال رسید.
بالا رفتن قیمت میلگرد از یک طرف به علت بالا رفتن قیمت شمش، افزایش قیمت ارز و مشکل حمل در بعضی از کارخانهها بود. از روز پنجشنبه جو روانی بازار تغییر کرد و به نظر میرسد که روزهای آینده قیمتها روند نزولی داشته باشد.
نباید فراموش کرد که عرضههایی که در آذرماه و اوایل دیماه در بورس صورت گرفته، در هفتههای آینده به بازار سرازیر خواهد شد.
عرضه این کالاها ذهنیت بازار را از انتظارات تورمی تبدیل به رجحان نقدینگی خواهد کرد. همین امر ممکن است به تعادل قیمت مقاطع فولادی کمک کند.
در هفته گذشته تیرآهن ذوب آهن سایز 14 با عرضه روشنی روبرو نبود. به همین ترتیب، میانگین قیمت سایز 16 و 18 که روز شنبه 60400 ریال بود تا پایان هفته به 59500 ریال رسید. بخشی از این کاهش قیمت ناشی از افت قیمت تیرآهن سایز 16 بود. البته تیرآهن 18 هم روند نزولی داشت.
در روز دوشنبه تعطیلی بازار و ابهامات سیاسی در روز سهشنبه به این روند کمک کرد. چون تیرآهن فارغ از مسئله عرضه و تقاضا همیشه درگیر سفتهبازی هم بودهاست.
روز جمعه آمریکا بسیاری از واحدهای تولیدی فولاد ایران را مورد تحریم قرار داد. ممکن است از نظر نمادین این تحریمها قابل ویترین کردن باشد، اما از آنجا که از قبل سیستم بانکی ما مورد حمله تحریمی آمریکا قرار گرفته، بنابراین برای صادرات فولاد ما مساله این تحریم چیز جدیدی نیست. ممکن است بعضی از خریدارها با اعمال این تحریمها پا پس بکشند. با این حال باید در نظر داشت که بیشترین صادرات ما به کشورهایی است که زیر بار تحریم آمریکا نرفتهاند. از طرف دیگر این تحریمها کاملا به نفع صنعت فولاد ایران است، چرا که به غیر از ذوب آهن اصفهان و فولاد خراسان، بقیه واحدها یا تولیدکننده و صادرکننده مواد اولیه هستند یا فولاد میانی. بنابراین آقای ترامپ لطف نمودهاند و صادرات فولاد ایران را از مواد خام و فولاد میانی تبدیل به صادرات کالای نهایی نمودهاند. شاید قدرت این تصمیمگیری در دولتمردان ما بنا به هر دلیل اقتصادی یا سیاسی نبود.
بر اساس گزارش جهانی آهن و فولاد هفته 2 سال 2020 واحد خبر آهن ملل اصفهان، نسبت به هفته قبل ورق گرم صادراتی چین ثبات داشت ، ولی در مقایسه با اواخر دسامبر 5 دلار بالا رفته و در بازه قیمت 495 تا 505 دلار هر تن فوب ثبت شدهاست. بازار داخلی چین نیز در ثبات بود. ورق گرم صادراتی سی آی اس با 3 دلار افت نسبت به هفته قبل 465 دلار هر تن فوب ثبت شد.
در بازار ترکیه هنوز روند بازار ورق روشن نشده و هفته دوم ژانویه نیز فعالیت چندانی مشاهده نشد. در بازار داخلی ورق گرم 520 تا 530 دلار هر تن درب کارخانه بود. انتظار میرود روزهای آتی روند بازار روشنتر شود و ورق گرم وارداتی بین 500 تا 505 دلار هر تن سی اف آر شود. آخرین معاملات وارداتی اواخر دسامبر در 480 تا 485 دلار هر تن سی اف آر نهایی شد.
ورق گرم در بازار داخلی اروپا 439 یورو هر تن درب کارخانه و بدون تغییر ماند. در بازار آمریکا نیز ورق گرم 600 دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبت شد که حدود 11 دلار بهبود داشت.
روز شنبه در اصفهان قیمت ورق گرم با ضخامت دو میلیمتر 66700 ریال بود و در اهواز 64000 ریال بود. اما با توجه به روند صعودی قیمت ارز قیمت ورق در اصفهان روز چهارشنبه به 72000 ریال و در اهواز به 69500 ریال افزایش یافت. این در حالی است که قیمت در بورس تغییری نکرد.
ورق گرم ضخامت 3 تا 15 میلیمتر رول بطور میانگین روز شنبه 73550 ریال قیمت داشت که تا چهارشنبه به 77000 ریال رسید. بالا رفتن قیمت ارز مهمترین دلیل این تغییر قیمت بود.
ورق اکسین ضخامت 10 تا 35 میلیمتر روز شنبه 75143 ریال عرضه میشد، ولی تا چهارشنبه به 78071 ریال تغییر کرد. تلاش اکسین برای صادرات همچنان ادامه دارد که مایه دلگرمی است.
ورق سرد که روز شنبه 95850 ریال پیشنهاد میشد، تا پایان هفته تا 99250 ریال بالا رفت. این روند در مورد ورق گالوانیزه هم دیده شد که روز شنبه 92058 ریال قیمت داشت، اما تا چهارشنبه به 95327 ریال رسید.
افزایش قیمت ورق گالوانیزه بیشتر تابع بالا رفتن قیمت ارز است. آنچه که در هفته گذشته جلب توجه میکند این است که میانگین ورق گالوانیزه در روز چهارشنبه از میانگین ورق سرد پایینتر قرار گرفته بود.
علت این امر افزایش قیمت ورق سرد از طرف مبارکه و محدودیت عرضه آن است، البته ورقهای گالوانیزه موجود در بازار تهران بیشتر ریشه در ورق گرم دارد و پایه قیمت خود را با آن منطبق میکند.
هفته گذشته یک هفته کاملاً سیاسی متاثر از شهادت سردار قاسم سلیمانی بود، در نتیجه گمانهزنیهای سیاسی روی قیمت ارز و پیشبینیهای اقتصادی تاثیر گذاشت. با این حال، آنچه میتواند برای صاحبان سرمایه قابل توجه باشد، رابطه معکوس بین بازار سهام و کالا بود. در حالی که قیمت ارز بالا میرفت، شاخص سهام روند نزولی داشت.
واقعیت این است که اقتصاد ایران بزرگ شده، ساختاری پیدا کرده که خیلی سریع میتواند شرایط سیاسی را تحت تاثیر قرار دهد و یا از آن تاثیر بپذیرد. این مطلب مهمی است که اکثر سیاستمداران نه فقط در ایران بلکه در منطقه به آن آگاه شدهاند و یا حداقل اتفاقات هفته اخیر آنها را هشیار باید کرده باشد.
اگر سهم سهامداران حقیقی در بازار سهام بیش از 50 درصد بود آیا دولت به سادگی میتوانست نوسان شاخص بورس را کنترل کند؟
تاثیر این فاجعه روی سهام منطقه بخصوص سهام آرامکو هم کاملاً مشهود بود. سیاستمداران سنتی دیگر نمیتوانند ارتباط و پیوستگی بین سیاست و اقتصاد را منکر شوند. تاریخ همواره حاکی از آن است که هر چه که این ارتباط قویتر شود، تصمیمگیریها عقلاییتر خواهد شد.
منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)
بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، شرکت فولاد مبارکه اعلام کرد که با دور زدن تحریمها مشکل تامین ورق بدنه خودروهای ایرانی را حل خواهد کرد.
شواهد حاکی از آن هستند که احداث خط نورد گرم دو فولاد مبارکه قادر به رفع نیاز فولادی کشور در حوزههای مختلفی مثل نفت و گاز، خودرو، لوازم خانگی و غیره میباشد.
همانطور که میدانید صنعت فولاد از جمله صنایعی است که در طی 4 دهه اخیر، رشد چشمگیری کرده و تمرکز توسعه زنجیره تولید این محصول استراتژیک در طی این 40 سال به نوعی انجام شده که در بازه زمانی مذکور، میزان ظرفیت تولید فولاد خام کشور از حدود 800 هزار تن به بالاتر از 35 میلیون تن رسیدهاست.
در طی این بازه زمانی، زنجیره تولید فولاد نیز در کشور به سرعت تکامل یافته و در حال حاضر بخش عمده نیازهای فولادی کشور اعم از سنگآهن، گندله، آهن اسفنجی، شمش، تختال، ورق و حتی لوله و پروفیل و محصولات پاییندستی در داخل تأمین میشود.
علاوه بر این، فولادسازان کشور در طی یک دهه اخیر توانستند با استفاده از دانش فنی بالا و استفاده از تجهیزات فولادی و تولید قطعات مهم، به طور کامل خطوط تولید خود را راهاندازی کنند.
هم اکنون میتوان گفت که بزرگترین تولیدکننده ورق فولادی در خاورمیانه و بزرگترین تولیدکننده آهن اسفنجی در جهان، فولاد مبارکه اصفهان است.
فولاد مبارکه توانسته با تولید 10.2 میلیون تن فولاد، در حدود 50 درصد از نیاز فولاد کشور را تامین کند. این کارخانه از تنوع محصول بیش از 3 هزار تن برخوردار است. علاوه بر این، ورق گرم و سرد تولید شده توسط این کارخانه دارای اقسام و انواع گوناگونی میباشد. ورق تولیدی فولاد مبارکه نیاز صنایع مختلف به این کالا را در بخش خودروسازی، لوازم خانگی، انواع قوطیهای کنسرو و صنایع غذایی، لوله و پروفیل و صنایع نفت و گاز و غیره تامین میکند. به همین ترتیب، فولاد مبارکه توانسته با این حجم از تولید انواع محصولات فولادی، سهم زیادی در ارزش افزوده اقتصادی کشور داشتهباشد.
در شرایط کنونی، با وجود تحریمهای حاکم بر کشور، فولاد مبارکه از بالاترین استانداردهای جهانی برخوردار است و توانایی صادرات به 40 کشور جهان را دارد. آمارها نشان دادهاند که در مدت زمانی بیش از ربع قرن، شرکت فولاد توانسته حدود 8 میلیارد دلار برای کشورمان ارزآوری داشتهباشد.
با اینکه فولاد مبارکه از تنوع محصولات زیادی برخوردار است، اما باز هم در برخی از صنایع نیاز به واردات ورق آهن از کشورهای دیگر داریم.
ظرفیتهای موجود در فولاد مبارکه جوابگوی نیازهای کشور در حوزه تولید ورقهای فولادی با ضخامت کمتر و استحکام بیشتر جهت مصارف ساختمانی و صنایع لوله و پروفیل نیست و به دلیل نبود یک خط نورد مجزای دیگر در این کارخانه، هزینه فرصت بالایی در خصوص عدم تبدیل تختال مازاد به محصولات نهایی ایجاد میشود.
در حال حاضر، قرارداد نورد گرم دو در جهت تکمیل طرح شهید خرازی در فولاد مبارکه، یکی از دستاوردهای ارزنده ملی در دوران پس از تحریم خواهد بود که عملیات اجرایی آن به زودی انجام خواهد پذیرفت.
مدیر عامل فولاد مبارکه عنوان کرد که صنعت خودرو برای سبکسازی و استحکام بخشیدن به بدنه خودرو و در نتیجه کاهش آلودگی، ایمنی بالا و صرفهجویی هزینههای سوخت آن، نیاز گسترده به ورقهای خاص با استحکام بالا و سبک برای استفاده در بدنه خودروها نیازی ضروری است. بنابراین، این خط به زودی برای رفع این نیاز تکمیل خواهد شد.
منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)