فولاد کاویان

فولاد کاویان

ارائه دهنده انواع میلگرد، تیرآهن، انواع ورق فولادی، لوله، قوطی و پروفیل، نبشی و ناودانی و شمش فولادی
فولاد کاویان

فولاد کاویان

ارائه دهنده انواع میلگرد، تیرآهن، انواع ورق فولادی، لوله، قوطی و پروفیل، نبشی و ناودانی و شمش فولادی

نوسانات بازار سنگ‌آهن

بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، این روزها به دلیل رشد قیمت‌ها، برخی از خریداران سنگ‌آهن دست از خرید برداشته‌اند و کمی عقب‌نشینی کرد‌ه‌اند. پیرو همین مسئله، قیمت این ماده اولیه پرمصرف در صنعت فولاد تا حدودی کاهش یافته‌است.
آمارها حاکی از آن هستند که در چین قیمت نهایی سنگ‌آهن با خلوص 62 درصد به اندازه 95 سنت افت روزانه داشته‌است. در نهایت برای این کالا قیمت 89.15 دلار برای هر تن خشک سی اف آر ثبت شده‌است. قرارداد آتی ماه مارس نیز 87 دلار ثبت شده که این نرخ قیمت نشان‌دهنده افت 75 سنتی سنگ‌آهن می‌باشد.
بر اساس گزارشات ما، بهای سنگ‌آهن در روز اخیر در حدود 2 درصد رشد یافت و در نهایت به 90 دلار رسید. این موضوع به این دلیل است که در هفته گذشته شرکت معدنی واله برزیل به دلیل بارش‌های شدید در برزیل، چشم‌انداز سه‌ماهه خود را پایین آورده بود. علاوه بر این، شرکت بی اچ پی بیلیتون عنوان کرد که اختلال در عرضه باعث رشد قیمت‌ها شده و به همین جهت می‌توان گفت که ویروس کرونا نتوانسته تاثیری جدی بر بازار سنگ‌آهن بگذارد.
طبق بررسی‌های ما، در ترکیه قیمت قراضه وارداتی به دلیل لطف معاملات جدید بالا رفته و در نهایت به 280 دلار برای هر تن سی اف آر رسیده‌است. این قیمت نشان می‌دهد که قراضه آهن وارداتی به اندازه 4 دلار با رشد همراه بوده‌است. درست در روزهایی که بازار با عدم توازن روبه‌رو شده‌بود، رشد تقاضا باعث شد که قیمت‌ها با بهبود همراه شوند.
برخی از عرضه‌کنندگان بر این باورند که قراضه آهن در ترکیه بر روی قیمت 285 دلار به ثبات خواهد رسید، اما خریداران این گونه تصور نمی‌کنند.
بر اساس نظر کارشناسان ما، به دلیل روند صعودی بازار قراضه آهن ترکیه، تولیدکننده‌های میلگرد و مفتول سی آی اس قیمت‌ها را بالا برده‌اند. برای میلگرد صادراتی اوکراین و روسیه قیمتی معادل 440 دلار برای هر تن فوب شنیده شده‌است. این در حالی است که در اوایل ماه فوریه، قیمت این کالا در حدود 240 دلار بود.
در این روزها اکثر عرضه‌کنندگان در حال بررسی وضعیت بازار هستند و برای خرید دست نگه‌داشته‌اند. برخی از آنان بر این باورند که قیمت قراضه آهن در حدی نبوده که باعث رشد بازار مقاطع سی آی اس شود، زیرا هنوز تقاضا برای محصولات فولادی در تنگنا می‌باشد. در حال حاضر، میانگین قیمت میلگرد صادراتی سی آی اس از بازه 410 تا 415 دلار به 420 تا 440 دلار برای هر تن فوب رسیده‌است.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)

قیمت‌گذاری دستوری و نتایج ناخوشایند آن در بازار آهن

بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان در راستای قیمت‌گذاری در بازار آهن، برخی از اشخاص برای این که بتوانند محصول ارزان‌تری خرید کنند، با بهانه تولید بیشتر به فولاد مبارکه اصفهان فشار وارد می‌کنند. برخی نیز وزارت صمت را تحت فشار قرار می‌دهند تا شاید بتوانند مواد اولیه را با نرخ‌های کمتری نسبت به بازارهای جهانی دریافت کنند.
برخی از کارشناسان بر این باورند که بازار سرمایه همواره در مورد به راه افتادن برخی از جریانات در صنایع پایین‌دست فولاد و ایجاد حواشی در فضای مجازی که دم  از کمبود محصول در بازار فولاد می‌زنند، هشدار می‌دهد. همچنین کارشناسان بر این باورند که نمی‌توان با دستوری کردن اقتصاد، محصول ارزان‌قیمت بدست آورد.
تجربیات گذشته در بازار فولاد نشان داده که هیچ‌گاه قیمت‌گذاری دستوری نتایج خوبی به همراه نداشته‌است. علاوه بر این، این مسئله می‌تواند رانت‌های فراوانی را برای برخی از افراد به همراه بیاورد.
در شرایط فعلی خبرهایی از عدم وجود مواد اولیه، اتهام کاهش عرضه و همچنین عرضه گران محصولات فولاد مبارکه در بازار شنیده می‌شود. در خصوص این موارد باید گفت که مجتمع فولاد مبارکه برای ممانعت از گرانی، میزان عرضه خود را نسبت به مدت مشابه سال اخیر افزایش داده‌است. با این حال، عده‌ای به دنبال خرید مواد اولیه ارزان‌قیمت هستند تا آن را در بازار آزاد با قیمت بیشتر از خرید به فروش برسانند و از این طریق سودهای هنگفتی به جیب بزنند. به این ترتیب، این دسته از افراد با نیت سوء خود به نهادهای بالادستی برای ارزان‌فروشی فولاد مبارکه فشار وارد می‌کنند.
به محض ایجاد نوسانات بازار دلار، این گروه‌ها شروع به ایجاد حواشی می‌کنند تا با خرید محصولات پایین‌قیمت، سود خوبی به جیب بزنند و به این ترتیب رانت ایجاد کنند. از این رو به دلیل نوسانات ارزی اخیر، گروه‌های مذکور به دنبال کسب سود ناشی از فاصله قیمتی ایجاد شده تحت تاثیر نرخ ارز هستند. در صورتی که براساس تولید کشور هیچ کمبودی در حوزه فولاد و مصرف صنایع پایین‌دست وجود ندارد. در حال حاضر، وضعیت معاملات فولاد مطلوب به نظر می‌رسد و در صورتی که رقابتی هم در قیمت‌ها مشاهده می‌شود، ناشی از تقاضایی است که تحت تاثیر کشش به وجود آمده‌است.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)

رشد قیمت داخلی محصولات فولادی نسبت به قیمت صادراتی

بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، رشد قیمت محصولات فولادی در بازار آهن، به صورتی بوده است که در طی این ماه به طور غیرمنطقی مسیری صعودی را طی کرده‌اند. کارشناسان بر این باورند که وضعیت کنونی به دلیل وجود عوامل مختلفی در صنعت فولاد رخ داده‌است. از جمله این عوامل می‌توان به کمبود مواد اولیه ناشی از رونق گرفتن خام‌فروشی، صادرات محصولات پایه و مواد اولیه و بی‌توجهی  مسئولین به توصیه‌های مکرر کارشناسان در این مورد اشاره کرد.
یکی از عوامل دیگر که به تشدید شرایط کنونی بازار آهن کمک کرده را می‌توان کاهش جدی تولید آهن اسفنجی در فصل زمستان دانست. به دلیل اینکه در فصل زمستان فشار شبکه گاز کاهش می‌یابد، برخی از تولیدکنندگان مجبور به خاموش کردن دستگاه‌های خود می‌شوند. البته در طی برگزاری جلساتی برای رفع این مشکل، برنامه‌ای برای سهیمه‌بندی جهت تامین خوراک واحدهای تولیدی ارائه شده‌است.
با وجود اینکه بسیاری از فعالان بازار بر این باورند که لازم است قیمت‌های صادراتی و داخلی یکسان شود، در نهایت نتیجه این شد که قیمت‌های داخلی حداقل به اندازه یک پله از قیمت‌های صادراتی هم فراتر برود. مسئله دیگری که لازم است آن را مورد توجه قرار داد، نحوه فروش مدت‌دار فولادسازان دولتی و فرمول محاسبه نرخ پایه برای محصولات فولادی می‌باشد که این موضوع بر روند افزایشی بازار بی‌تاثیر نبوده‌است.
عوامل مذکور علاوه بر اینکه از سمت عرضه بر بی‌نظمی‌های بازار اثر گذاشته، از سمت تقاضا نیز با انتظارات تورمی آن را تشدید کرده‌است.
انتظارات شدید تورمی ناشی از سیاست‌های اقتصادی دولت و متاثر از جو هیجانی بازارهای موازی مثل خودرو، بورس کالا، بازارهای کالایی و غیره مورد مهمی است که از سمت تقاضا بازار را متشنج کرده‌است. هم‌راستا با این مسئله، نزدیک شدن به پایان سال و افزایش ملموس تقاضا که بخشی از آن تقاضای کاذب و بخشی تقاضای موثر است، در کنار نگرانی مردم از ورود به سال جدید تاثیر خود را گذاشته‌است.
با اینکه برگزاری جلسه ستاد تنظیم بازار با محوریت اوضاع آشفته بازار آهن و فولاد اندکی از التهاب بازار کاست، اما قطعا بازگشت آرامش به بازار نه در گرو تصمیمات احساسی و مقطعی است و نه در گرو افزایش فشار نهادهای نظارتی مثل تعزیرات و بازرسی. در سال اخیر نیز شاهد این نمونه شکست خورده این چنین تصمیماتی بوده‌ایم.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)

بازار میلگرد چین همچنان غرق در سکوتی بی‌سابقه

بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان در راستای سکوت بازار میلگرد چین ، در کارخانه شرق کشور چین، قیمت میلگرد در بازار داخلی در بازه 483 تا 487 دلار برای هر تن فوب درب کارخانه در ثبات می‌باشد. به دلیل شیوع ویروس کرونا در این کشور، اغلب پروژه‌های ساختمانی فعالیت خود را به تعویق انداختند که همین موضوع باعث مشاهده روندی منفی در بازار آهن و فولاد شده‌است.
در حال حاضر، بالغ بر ده استان و شهر برای رونق بازار مسکن و حمایت از آن راه‌حل‌هایی ارائه دادند که از جمله این راه‌کارها را می‌توان تاخیر در پرداخت‌ها برای انتقال پول خرید زمین و بازپرداخت وام‌ها دانست.
بعید به نظر می‌رسد که این راه‌کارها بتواند در کوتاه مدت اثر قابل قبولی بر بازار آهن و فولاد بگذارد. بیشتر شرکت‌های ساختمانی هنوز هم در انتظار بازگشت کارگران خود به سرکار هستند. احتمال می‌رود که این روند در یکی دو هفته آتی نیز ادامه داشته‌باشد.
بازار صادرات میلگرد نیز وضعیت مناسبی ندارد، به طوری که سکوت بازار میلگرد چین باعث شده است، حدود 11 دلار ارزان‌تر شده و با قیمت 430 دلار برای هر تن فوب فروخته می‌شود.
بازار قراضه ترکیه شرایط متفاوتی دارد. طبق بررسی‌های ما، قیمت قراضه آهن در ژاپن در هفته‌ای که گذشت روندی نزولی داشت. بسیاری از عرضه‌کنندگان ژاپنی با وجود رشد بازار ترکیه، قیمت‌‍‌های خود را کاهش دادند. میانگین قیمت قراضه سنگین کلاس 2 ژاپن در حدود 199 دلار برای هر تن فوب ثبت شده‌‌است. این نرخ نشان می‌دهد که قراضه سنگین ژاپن در حدود 10 دلار افت قیمت داشته‌است.
قیمت پیشنهادی به کره‌ای‌ها 200 دلار هر تن فوب ثبت شد که 9 دلار افت هفتگی داشت. این در حالی است که قیمت درخواستی خریداران نیز در حدود 195 دلار بود.
بر اساس گزارشات وزارت صمت، در حال حاضر بازار آسیا از روند صعودی بازار ترکیه پیروی نکرده و برخی معتقدند رشد قیمت‌های قراضه در ترکیه موقتی است. دلیل این موضوع را می‌توان وضعیت مطلوب بازار میلگرد دانست.
از دسامبر 2016 که قیمت قراضه صادراتی ژاپن نزدیک به 188 دلار رسیده‌بود. این نرخ قیمت در پایین‌ترین سطح بوده و تاکنون سابقه نداشته‌است.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)

آرامش بازار آهن در روزهای اخیر و تلاش برای حفظ آن

بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان به منظور تلاش برای آرامش بازار آهن، با توجه به صبر و نظاره در سمت تقاضا چه سفته‌بازها، چه مصرف‌کنندگان و چه تولیدکنندگان بخش خصوصی و عملی نمودن وعده وزارت محترم صمت در خصوص افزایش حجم عرضه مواد اولیه و شمش فولادی در بازار داخلی، در صورت تداوم این روند پیش گرفته شده امکان سلب اعتماد بازار از وزارت‌خانه وجود دارد که این مسئله باز هم باعث ایجاد نوساناتی در بازار آهن خواهد شد.
نشر خبر ممنوعیت آهن اسفنجی به تولیدکنندگان غیر واقعی و تجار، منجر به آرام شدن تولیدکنندگان شمش القایی شد تا به این ترتیب آنان دست از افزایش پی در پی قیمت‌ها بردارند.
در صورتی که فولادسازان بزرگ در ادامه روند کاری خود به دستورالعمل‌های صادره بی‌اعتنا باشند، آینده بازار آهن در مسیر تاریکی فرو خواهد رفت. با توجه به تجربیات گذشته از روند بازار، بازار مقاطع فولادی در شرایط کنونی کاملا پتانسیل التهاب را دارد. در صورتی که شرایط کنونی بازار با لحاظ دستورات صادره از طرف وزارت صمت به آرامش برسد، لازم است که قدر و ارزش این صادرات را بدانیم و به طرف تقاضا اعتماد کنیم. در این زمان حساس بازار باید از شرایط، آگاهی کامل داشت تا به این ترتیب هر په سریع‌تر همه وعده‌های داده شده مسئولان عملیاتی شود.
در طی این دو روز اخیر در بازار آهن، قیمت آهن‌آلات به میزان کمی کاهش یافته و یا بدون تغییر مانده است. با این وجود مشخص نیست که این روند امروز و روزهای آینده هم ادامه یابد یا نه. به نظر می‌رسد تنها بازار برای چند روزی آرامش خود را بازیافته و احتمال نمی‌رود که این آرامش زمان زیادی ادامه یابد.
مسئله‌ای که این روزها عجیب به نظر می‌رسد این است که ما یک دولت و یک ناظر داریم، اما با این حال، بسیار جای شبهه دارد که قدرت‌های مختلفی این روزها دولت در دولت تشکیل داده‌اند!

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)