فولاد کاویان

فولاد کاویان

ارائه دهنده انواع میلگرد، تیرآهن، انواع ورق فولادی، لوله، قوطی و پروفیل، نبشی و ناودانی و شمش فولادی
فولاد کاویان

فولاد کاویان

ارائه دهنده انواع میلگرد، تیرآهن، انواع ورق فولادی، لوله، قوطی و پروفیل، نبشی و ناودانی و شمش فولادی

میلگرد a4 یا آج ۵۰۰، محصولی متمایز، ایمن و به صرفه

میلگرد A4 یا همان میلگرد آج ۵۰۰، نوعی از آرماتور است که مطابق استاندارد ایران، با تغییر در روش ساخت میلگرد و درصد مواد تشکیل دهنده، با خواص مقاومتی بالاتر، ایمنی بیشتر و در نتیجه نیاز به میزان کمتر در بتن آرمه تولید شده، به طوری که خواص خمش و شکل پذیری خود را حفظ نماید.

خرید و فروش میلگرد A4 به دلیل مزایایی از قبیل استحکام بیشتر و صرفه بالاتر در آرماتور بندی و همچنین به دلیل کاربرد ایمن تر در سازه های پرتنشی مثل پل ها، در بازار محصولات فولادی و آهن آلات، رو به افزایش است.


میلگرد  A4یا آج ۵۰۰، محصولی متمایز، ایمن و به صرفه

انواع میل گرد در بازار محصولات فولادی ایران

همانطور که در مقاله میل گرد و انواع آن (قسمت دوم)، به تفصیل شرح دادیم، آرماتورهای موجود در بازار ایران به چهار نوع A1 یا س ۲۴۰، A2 یا آج ۳۵۰، A3 یا آج ۴۰۰ و A4 یا همان آج ۵۰۰ تقسیم بندی می شوند. آرماتور A1 بدون آج و صاف بوده و سه میل گرد بعدی آجدار هستند. عدد ذکر شده در نام این آرماتورها، نشانه مقاومت تسلیم آنهاست.

البته در عمل هر دسته از میل گردهای آجدار به دو گروه با مقاومت تسلیم کمی متفاوت دسته بندی می شوند، که ناشی از تفاوت در عناصر تشکیل دهنده آلیاژ آنهاست.

در نهایت کاربرد میلگرد و قیمت میلگرد در هرکدام از این دسته ها متفاوت بوده و تولید کننده معمولا در گواهینامه یا شناسه محصول ویژگی های آن را ذکر می کند.


تولید کننده در شناسه محصول، موظف به ذکر ویژگی های میل گرد است.

تفاوت میان میلگرد A3 و A4

اگر بخواهیم خیلی دقیق شویم، باید گفت که آرماتور A4 از لحاظ درصد کربن و منگنز در ساختار فولاد خود با A3، تفاوت اندکی دارد. اما فرق عمده این دو محصول در نحوه تولید آن است که باعث خواص متمایز و ارزش در کاربرد میل گرد A4 شده است.

روش تولید آرماتورها در ابتدا نورد گرم و سرد بود، اما در انواع A4، کارخانه به روش ترمکس میلگرد آج ۵۰۰ و آج ۵۲۰ را تولید می کند. در واقع بالا بردن درصد کربن در آلیاژ منجر به افزایش مقاومت تسلیم می شود، اما در نهایت قابلیت هایی مانند شکل پذیری، جوشکاری و چکش خواری را کم می کند که برای مصرف کننده اهمیت دارد.

در روش ترمکس با استفاده از فرآیند خنک سازی فوری و سرد کردن سطح و سپس سرد کردن تدریجی روی ساختار فیزیکی میل گرد اثر گذاشته، از این طریق هم مقاومت تسلیم را بالا برده و هم سرعت تولید را افزایش می دهند.

میلگرد آج ۵۰۰، چه فرقی با میلگرد آج ۵۲۰ دارد؟

درواقع هر دو این آرماتورها جزو رده میل گرد A4 محسوب می شوند. عدد ۵۰۰ و ۵۲۰ بعد از عبارت آج نشان دهنده مقاومت تسلیم بالایی آرماتور است.

این تفاوت در مقاومت تسلیم، به دلیل میزان کربن، سیلیسیم، فسفر و گوگرد بیشتر در عناصر تشکیل دهنده آلیاژ فولاد میلگرد آج ۵۰۰ است، این تفاوت با قرارگیری عنصر نیتروژن در ترکیب فولاد آج ۵۲۰ جبران می شود.

این ترکیب باعث بالاتر رفتن قدرت تسلیم و استحکام کششی و در نتیجه تفاوت کاربرد میلگرد آج ۵۲۰ می شود و حال آنکه روش تولید میلگرد در هر دو نوع یکی است.


مقایسه ترکیب شیمیایی آلیاژ فولاد در میلگردهای موجود در بازار محصولات فولادی

ضوابط استفاده از میلگردA4:

مطابق استاندارد ملی ۳۱۳۲ ایران، استفاده از آرماتور A4 در تمامی سازه ها به جز دیوارهای برشی و قاب های خمشی با احراز موارد زیر مجاز می باشد.

۱-میل گرد A4، درارای آج های عرضی دوکی شکل در دو طرف آج طولی بوده و ویژگی های عمومی مندرج در استاندارد ملی ۳۱۳۲ را داشته باشد.

۲-درصد کربن مورد استفاده در شمش فولادی بالا نبوده، با فناوری ترمکس تولید شده و حداکثر میزان کربن معادل (CE)، ۰.۵ باشد.

۳-حداقل شکل پذیری میل گرد A4 در حد میل گرد A3 و حداقل ۱۶ درصد (در طول ۵ برابر قطر) باشد.

۴-نشان کارخانه و رده میل گرد بر روی آن حک شده و کارخانه تولید کننده موظف است گواهی سازمان ملی استاندارد را برای تولید میلگرد آج ۵۰۰ و آج ۵۲۰ کسب کند.


ویژگی های مکانیکی میلگردهای ساده و آجدار

مزایای میلگردA4:

از آنجایی که آرماتور A4، قدرت کششی بالاتری دارد، می توان از آن به میزان کمتری در آرماتور بندی استفاده کرد، به تبع سطح مقطع آرماتور لازم نیز کاهش یافته، هزینه های کارگری و زمان مورد نیاز برای بتن ریزی و آرماتور بندی نیز کم می شود.

این موارد به علاوه مزایایی از قبیل افزایش مقاومت به خوردگی در میل گرد A4 و همچنین قرارگیری راحت تر و مناسب تر در بین میل گردها، باعث افزایش مشتریان آرماتور A4 در بازار محصولات فولادی و آهن آلات شده است.

وجود مزیت های ذکر شده، موجب می شود که استفاده از این محصول اقتصادی تر بوده و با وجود قیمت وزنی بالاتر، در نهایت هزینه های کمتری را موجب شود.

در عین حال، به دلیل بهینه شدن کاربرد مصالح، این محصول قابلیت کاهش آسیب های زیست محیطی را نیز دارا می باشد.

میلگرد و انواع آن، پر کاربرد در ساختمان و صنایع(قسمت دوم)

در بخش اول معرفی میل گرد و انواع آن، به مشخصه های فنی و انواع میل گردهای موجود در بازار آهن آلات از نظر جنس و کاربرد در آرماتور بندی پرداختیم.

در این بخش می خواهیم در مورد آیین نامه های تولید و انواع روشهای ساخت میلگرد صحبت کرده، استاندارد ایرانی را در تولید و خرید و فروش میلگرد ذکر کنیم، با ما همراه باشید.

انواع میلگرد از نظر استاندارد تولید

در گذشته میل گردهای ایران، طبق استاندارد روسی GOST 5781 ساخته می شدند که عبارت از انواع A1، A2، A3 و A4 بود.

استاندارد ملی شماره ۳۱۳۲ در حال حاضر استاندارد ملی ایران است که براساس شماره و نوع آج طبقه بندی انجام می شود.

این استاندارد برگرفته از آیین نامه های مرجع بین المللی مثل آیین نامه های اروپایی DIN و EN، آیین نامه JIS ژاپن و آیین نامه های ASTM و ISO آمریکا می باشد.

با توجه به شرایط اقلیمی متنوع کشور ما، هر کدام از این آیین نامه ها برای یک منطقه مناسب بوده و کاربرد دارند.

مثلا استانداردهای ژاپنی برای مناطق لرزه خیز و استانداردهای اروپایی برای مناطقی با امنیت بیشتر طراحی شده اند. با این وجود رده بندی متداول در بازار هنوز براساس استاندارد روسی است و باید برای خرید میلگرد مناسب به این استاندارد هم وارد باشید.

همانطور که گفتیم میل گردهای فولادی موجود در بازار محصولات فولادی ایران به چهار دسته تقسیم می شوند:


مقایسه شکل ظاهری در آرماتورهای آجدار

میلگرد A1 یا س ۲۴۰: از نظر دسته بندی در دسته نرم قرار گرفته و بدون آج است. یک میل گرد شکل پذیر بوده و در آهنگری و برای کارهای جوشکاری و تغییر شکل مناسب است.

حداقل مقاومت کششی مجاز ۳۶۰ و حداقل مقاومت مجاز تسلیم آن ۲۴۰ مگاپاسکال است. تنها می توان از آن به عنوان میل گرد دورپیچ در اعضای سازه ای بتن آرمه استفاده کرد.


میلگرد A1، در بتن آرمه به عنوان دورپیچ اعضای سازه ای استفاده می شود.

میلگرد A2 یا آج ۳۴۰: در رده نیمه سخت یا نیمه خشک قرار گرفته، دارای آج فنری (مارپیچ) است که به دو شکل دوکی و یکنواخت در بازار وجود دارد.

عمدتا در خاموت زنی مقاطع در عملیات ساختمان سازی و مش زنی کاربرد دارد. بهتر است روی آن جوشکاری انجام نشود. حداقل مقاومت کششی مجاز ۵۰۰ و حداقل مقاومت مجاز تسلیم آن ۳۴۰ مگاپاسکال است.

میلگرد A3 یا آج ۴۰۰: در رده سخت (خشک یا ترد) قرار گرفته، دارای آج جناقی است که به دو شکل دوکی و یکنواخت در بازار آهن آلات وجود دارد. در عملیات سیویل صنعتی و ساختمان سازی کاربرد دارد.

برای ایجاد زوایای تند و جوشکاری مناسب نیست. حداقل مقاومت کششی مجاز ۶۰۰ و حداقل مقاومت مجاز تسلیم آن ۴۰۰ مگاپاسکال است.

میلگرد A4 یا آج ۵۰۰: در رده سخت قرار گرفته، دارای آج مرکب است. حداقل مقاومت کششی مجاز ۶۵۰ و حداقل مقاومت مجاز تسلیم آن ۵۰۰ مگاپاسکال است.

در صورت احراز یک سری استانداردها، در طراحی و ساخت همه انواع سازه های ساختمانی (سازه های غیر ساختمانی را شامل نمی شود) بتن آرمه، به جز دیوارهای برشی ویژه و قاب های خمشی ویژه، به تصویب رسیده است.

انواع میلگرد از لحاظ روش ساخت

همانطور که گفتیم، از لحاظ آیین نامه های مرجع، میلگردها بر اساس شرایط اقلیمی به روش های مختلفی ساخته می شوند. دو روش کلی برای ساخت آرماتور وجود دارد که در زیر به آن اشاره می کنیم:

تولید آرماتور به روش آلیاژسازی

این روش مطابق استانداردهای مناطق زلزله خیز است. مثل استانداردهای ژاپنی. در روش آلیاژسازی، ابتدا فولاد با ترکیب مورد نظر در فولادسازی ساخته شده و سپس شمش فولادی در کارخانه طی فرآیند نورد به شکل دلخواه تغییر می یابد.

خنک سازی این آرماتور در فضای آزاد و در طی زمان انجام می شود. در نتیجه میل گرد تولید شده از بخش بیرونی سطح مقطع تا قسمت مرکزی، خصوصیات مکانیکی و شیمیایی یکسانی دارد و برای همین عملکرد مقاومتی یکنواخت تری در شرایط فشار و زلزله از خود نشان می دهد.

این مدل ساخت، استاندارد مناطق لرزه خیز است و قیمت میلگرد در این روش گرانتر در می آید.


آرماتور تولیدی به روش آلیاژسازی یکنواخت تر بوده و مقاومت بهتری نسبت به بار و لرزه از خود نشان می دهد.

تولید میلگرد به روش ترمکس

در این روش ترکیب شیمیایی فولاد را برای رسیدن به مقاومت تسلیم بالا دستکاری نمی کنند، تا آرماتور تولید شده قابلیت جوشکاری هم داشته باشد.

در عوض پس از انجام فرایند نورد گرم روی شمش، میل گردها وارد یک محفظه آب سرد می شوند و در آنجا پروسه خنک سازی فوری روی سطح میل گرد صورت می گیرد، سپس آرماتورها برش زده شده و روی یک صفحه خنک کننده، مرکز آنها نیز سرد می شود.

نتیجه این فرایند تولید میلگردی با مقاومت تسلیم بالا و تنوع ساختاری و فیزیکی از بیرون به مرکز است. این میل گرد قابلیت چکش خواری و جوشکاری بیشتری دارد.

از لحاظ سرعت تولید و نیروی انسانی نیز ارزانتر درآمده ولی مناسب مناطق زلزله خیز نیست.


در فرایند ترمکس، میلگردی با مقاومت تسلیم بالا و تنوع ساختاری و فیزیکی از بیرون به مرکز تولید می شود.

در استاندارد ایرانی هر دو نوع روش ساخت جزو رده بندی است. اما صراحتا ذکر شده که تولیدکنندگان موظف به آگاه کردن مصرف کننده از روش تولید هستند.

ورق فولادی، انواع و کاربردها

ورق فولادی، همانطور که از نامش پیداست، قطعه ای با ضخامت بسیار کم و طول و عرض بالا می باشد که از آلیاژهای فولادی ساخته شده است.

البته ورق آلومینیومی هم در بازار هست که کاربردها و مزایای خودش را دارد. ورق ها با توجه به نازکی و قابلیت شکل پذیری در صنایع مختلفی مثل اتومبیل سازی، ساختمان، لوله سازی، تولید لوازم خانگی و… کاربرد دارند.

کارخانه های ایرانی از قبیل فولاد کاویان، اکسین، و فولاد مبارکه اصفهان… به تولید ورق اشتغال دارند.


ورق فولادی، انواع و کاربردها

انواع ورق در بازار آهن آلات و محصولات فولادی

ورقهای موجود در بازار محصولات فولادی و آهن آلات را می توان از لحاظ جنس آلیاژ تشکیل دهنده، مواد محافظتی، روش تولید ورق و ابعاد عرضه شده دسته بندی کرد.

روش های تولید ورق فولادی

به طور کلی دو روش ساخت ورق وجود دارد. نورد گرم و نورد سرد. نورد عبارت از گذراندن فلز از بین دو یا چند غلطک است که در خلاف جهت یکدیگر در حال حرکت بوده و با این روش، شمش فلزی را شکل می دهند.

البته تمامی فرآورده های نورد چه گرم و چه سرد یک یا چند فرآیند حرارتی را تجربه می کنند تا از این روش هم فرآیند شکل دهی با سادگی بیشتری انجام پذیرد و هم ویژگیهای فیزیکی و مکانیکی فرآورده ها بهبود یابد.

اما فرق بین این دو در نیاز به قدرت و در نتیجه غلطکهای کمتر و توانایی نورد شمشال های بزرگتر در نورد گرم و استحکام بیشتر محصول نهایی در نورد سرد است.

بنابراین برای تولید محصولاتی با پرداخت سطح بالا و ابعاد دقیق تر، آنها را در حالت سرد نورد می کنند. اغلب محصولات نورد گرم در سطوح کوچکتر برای دستیابی به خصوصیات بالا وارد مرحله نورد سرد می شوند.


ورق سیاه طی فرآیند نورد گرم تولید می شود.

ورق سیاه

از اصلی ترین ورق ها در بازار آهن آلات و محصولات فولادی که توسط فرآیند نورد گرم تولید می شود. شاخص کلی استاندارد آن ST بوده که براساس میزان عنصر کربن در آلیاژ آن است.

بر این اساس ورق سیاه ST33 نرم ترین و ST52 سخت ترین نوع ورق سیاه می باشد. ورق سیاه در صنایع تانکر سازی، ساختمان، خودرو و لوله سازی کاربرد دارد.

ورق روغنی

نامگذاری این ورق فولادی به دلیل سطح صیقلی و براق آن می باشد. روش تولید این نوع ورق آهنی، نورد سرد بوده و ماده اولیه بکار رفته در آن ورق های حاصل از نورد گرم ST22 یا ST24 دارای قابلیت کشش، یا ST12 تا ST14 است که دارای قابلیت فوق کشش هستند.

ورق فولادی روغنی در پروفیل های ساختمانی، مبلی، در و پنجره، بدنه کابینت، تولید قطعات صنعتی، وسایل برقی خانگی و قطعات خودرو کاربرد دارد.

قیمت ورق ST12 به دلیل تقاضای بیشتر در بازار محصولات فولادی و آهن آلات بالاتر است. ورق روغنی قابلیت لعاب دهی هم دارد.

ورق فولادی اسید شویی

همان ورق سیاه است که در طی فرآیند اسید شویی زغال ها و ناخالصی های سطح آن حذف می شود و حاصل کار ورقی براق تر مشابه ورق روغنی است.

خرید و فروش ورق فولادی اسید شویی در صنایع ساختمانی، لوله سازی، تولید مخازن و… انجام می شود.


ورق فولادی گالوانیزه، همان ورق روغنی است با پوشش روی.

ورق فولادی گالوانیزه

همان ورق روغنی است که جهت جلوگیری از فرآیند خوردگی با روی پوشش داده می شود. سه نوع گل ریز، گل درشت و بدون گل این ورق فولادی حاصل تفاوت در نحوه شکل گیری کریستال ها طی فرایند گالوانیزاسیون می باشد.

ورق گالوانیزه در محل های در معرض رطوبت مثل کانال کولر، شیروانی، لوله های آب و… استفاده می شود.

ورق فولادی رنگی

ورق فولادی گالوانیزه را جهت استفاده در لوازم خانگی، صنایع ساختمانی و فلزی، حمل و نقل و … در کوره رنگ و آستر می کنند.

ورق شیروانی

یکی از انواع ورق فولادی رنگی است که در طرح ها و فرم های متنوع کرکره سینوسی، ذوزنقه، طرح سفال، شادولاین و پرچین شیروانی وجود دارد.

این ورق بیشتر در پوشش سقف و دیواره ساختمان ها، ویلا و سوله مورد استفاده قرار می گیرد.


ورق شیروانی، یک نوع ورق فولادی رنگی است که در فرم های متنوعی عرضه می شود

ورق تین پلیت (ورق قلع اندود)

دو طرف آن با قلع پوشش داده شده است. در تهیه قوطی های کنسرو مواد غذایی، چای و روغن نباتی و غیره استفاده می شود.

ورق فولادی کورتن

از جنس فولاد کورتن، بسیار مستحکم و ضد زنگ است. در ساخت نمای بیرونی ساختمان و مجسمه ها کاربرد دارد.

ورق فولادی هاردوکس

فولاد هاردوکس با ترکیب شیمیایی متفاوت خواصی نظیر استحکام، انعطاف پذیری و جوش پذیری بالایی را برای مصرف کنندگانش به همراه دارد.

ورق استیل

از جنس فولاد ضد زنگ می باشد. انواع مات، خش دار، نسوز، روکش دار و ضد اسید داشته و در صنایع گاز، آب، نفت و پتروشیمی، در نیروگاه ها، صنایع غذایی و دارویی و … مورد استفاده قرار می گیرد.

خرید ورق فولادی در فرم های ورق رول (با طول بالا و عرض مشخص) و ورق شیت (با طول و عرض محدود) انجام می شود.

علاوه بر ورق های ساده ورق آجدار هم در بازار محصولات فولادی و آهن آلات وجود دارد که حاصل شکل دهی ورق های نورد گرم و از جنس ST37 است.

ورق آجدار در دستگاه های صنعتی و پله های اضطراری، آسانسورها و صنایع ساختمانی، کف زمین های تحت عملیات ساخت، کف اتاق کامیون ها و… کاربرد دارد.

ورق آجدار؛ المانی آشنا در فضاهای شهری و صنعتی

حتما شما هم تجربه لیز خوردن روی سطح صاف انتهای پله برقی یا پل هوایی را داشته اید. چنین اتفاقاتی ما را به این درک سوق می دهد که کارایی ورق های آجدار چیزی بیش از ایجاد تنوع و زیبایی در دکوراسیون است. مهمترین کاربرد انواع ورق آجدار فولادی در صنایع و ساختمان سازی، ایجاد سایش و اصطکاک در سطوح، بالاخص سطوح شیب دار می باشد. ورق های آجدار از پرس یا اضافه کردن آج به ورق صاف حاصل شده و از مواد گوناگونی مثل فولاد و آلومینیوم ساخته می شود. قیمت ورق آجدار در بازار محصولات فولادی و آهن آلات، توسط عواملی چون جنس ماده اولیه، روش تولید و مواد محافظ بکار رفته تعیین می شود.

ورق آجدار؛ المانی آشنا در فضاهای شهری و صنعتی

نحوه تولیدورق آجدار فولادی

ورق های آجدار فولادی از نورد گرم تختال های فولاد ST37، ST44 یا ST52 تولید می شود. ورق های سیاه پس از تولید به روش ذکر شده در مقاله ورق فولادی، انواع و کاربردها، وارد دستگاه آج زنی شده و الگوهای برجسته منظم با گل ها یا اشکال مختلف مثل بادامی، الماسی، عدسی، قطره ای و… روی آن حک می شود. حاصل نهایی کار ورقی ۶ متری یا رول با عرض ۱ تا ۱.۵ متر و ضخامت ۱.۵ تا ۱۰ میلی متر است. این روش، رایج ترین و ارزانترین روش ساخت ورق های آجدار است.

ورق های آجدار

الگوهای برجسته حک شده روی ورق های آجدار را گل می نامند.

ورق آجدار فابریک با ورق پرسی آجدار چه تفاوتی دارد؟

فرق اصلی ورق فابریک با پرسی در روش تولید ورق است. تولید ورق پرسی به روش بالا انجام شده، در حالی که در ورق فابریک، آج ها توسط دستگاه مخصوصی به ورق ساده اضافه می شوند. مسلما تفاوت دیگر این دو ورق در ضخامت محصول نهایی می باشد و در نتیجه ورق های آجدار فابریک در مکان هایی استفاده می شوند که بیشتر در معرض پاخور و فشار قرار دارد تا مقاومت در مقابل تغییر شکل ورق و آج ها بیشتر باشد. مثل ورق های جلوی ورودی و خروجی پله برقی.

کاربرد ورق آجدار در سپر ماشین

کاربرد ورق آجدار در سپر ماشین

کاربرد ورق فولادی آجدار

ورق های آجدار، به منظور جلوگیری از لیز خوردن روی سطوح و ایجاد سایش و اصطکاک به کار می روند. به عنوان مثال

ورق های آجدار، در پله های اضطراری ساختمان ها استفاده می شود.
  • کف پل های هوایی و کف پوش کشتی و قطار،
  • سقف شیروانی ها و ساخت کانکس ها و کانتینرها،
  • روی سپر یا کف کامیون ها، وانت ها و یدک کش ها،
  • به صورت رانر در راه پله و دکوراسیون داخلی ساختمان،
  • در ساخت انواع پله های برقی و اضطراری و راهروهای شیبدار،
  • به طور موقت برای عبور و مرور در کف زمین های در حال ساخت،
  • در ساخت دستگاه های صنعتی و کشاورزی مثل صفحات لرزشی تمیز کننده بذر،

و موارد دیگری از این دست….

نکته مهم اینکه گل به کار رفته در ورق های نصب شده در هوای آزاد باید طوری باشد که آب باران را در خود نگه ندارد. در این موارد عموما از ورق های آجدار گل بادامی استفاده می شود.

مزیت های ورق فولادی آجدار

  • مقاومت در برابر لغزش
  • شکل پذیری بالا
  • قابلیت جوشکاری
  • سختی و استحکام بالا

انواع ورق آجدار

ورق های آجدار موجود در بازار محصولات فولادی و آهن آلات، شامل ورق انواع استیل، گالوانیزه، آهنی و آلومینیومی است.

ورق آجدار آهنی:

ورق آجدار گالوانیزه

ورق های آجدار از ماده اولیه فولاد با استاندارد ST را اصطلاحا ورق های آجدار آهنی می گویند.

ورق آجدار گالوانیزه:

در ساخت ورق آجدار گالوانیزه از آهن گالوانیزه استفاده می شود. این محصول مقاوم به زنگ زدگی است و سطح براقی هم دارد. در مکان هایی مثل سقف شیروانی ها یا کشتی ها کاربرد دارد.

ورق آجدار استیل:

ورق آجدار استیل

ماده اولیه در تولید این ورق های آجدار، استیل ۳۰۴ است. مقاومت این محصول نسبت به خوردگی بیشتر از ورق گالوانیزه بوده و در اقلیم های با رطوبت بالا و احتمال خورندگی بیشتر، کاربرد دارد.

ورق آجدار آلومینیومی:

رول ورق آجدار آلومینیومی

از جنس آلومینیوم تولید می شود. از مزیت های قابل توجه آن سبکی زیاد و مقاومت به زنگ زدگی است. همچنین به دلیل شکل پذیری آسان، گل های این محصول بسیار متنوع تر بوده و در اشکال کرکره ای، ذوزنقه ای و شادولاین هم یافت می شوند. این محصول در انواع رنگی و ساده در بازار موجود است.

فروش ورق آجدار در بازار محصولات فولادی و آهن آلات، به دو شکل رول و شیت، در ابعاد استاندارد و یا سفارشی انجام می شود. قیمت خرید ورق آجدار به عوامل مختلفی مثل جنس، نحوه تولید، قیمت ارز و عواملی از این دست بستگی دارد. قیمت ورق آجدار برحسب وزن آن تعیین می شود که حاصل ضرب وزن مخصوص ورق در طول در عرض در ضخامت آن است.

ورق سیاه؛ ویژگی ها و راهنمای خرید

نام آشنا ترین و پرکاربردترین ورق موجود در بازار محصولات فولادی و آهن آلات ورق گرم یا سیاه است. این محصول، علاوه بر کاربردهای معمول در صنعت و ساختمان، به عنوان ماده خام بسیاری از صنایع فولاد محسوب می شود. نوسانات قیمت ورق سیاه روی بازار محصولات فولادی و آهن آلات تاثیر گذار است. شرکت فولاد کاویان یکی از ده شرکت برتر ایران در زمینه انواع ورق می باشد. در این مطلب قصد داریم شما را با ورق گرم که یکی از محصولات اصلی این شرکت می باشد، آشنا کرده و راهنمایی برای خرید ورق سیاه ارائه نماییم. با ما همراه باشید.

ورق سیاه؛ نام آشنا ترین و پرکاربردترین ورق موجود در بازار محصولات فولادی و آهن آلات

نحوه تولید ورق سیاه

همانطور که در مقاله ورق فولادی، انواع و کاربردها، شرح داده شد، انواع ورق فولادی به دو روش کلی نورد گرم و سرد تولید می شوند. ورق روغنی حاصل از فرآیند نورد سرد و ورق سیاه محصول روش نورد گرم است.

۱-کوره پیش گرم

ورق سیاه محصول روش نورد گرم است.

جهت ساخت ورق سیاه، تختال (اسلب) های تولید شده تحت استانداردهای ST37 تا ST52 و با ضخامت حدود ۲۲ سانتی متر، ابتدا در کوره پیش گرم تا درجه مشخصی گرم شده و سپس به منظور برطرف ساختن لایه اکسید تشکیل شده روی اسلب ها و جلوگیری از افت کیفیت ورق، آن ها را با فشار بالا آبشویی می کنند که منجر به افت حرارت تختال نیز می شود.

۲-نورد خشن

پس از پوسته برداری نوبت به نورد خشن می رسد که در طی آن فولاد از چند غلطک عبور کرده، ضخامت آن به حدود ۳ سانتی متر کاهش یافته و تا حدی نیز سرد می شود. دمای فولاد خارج شده در این مرحله چیزی حدود ۱۳۰۰ درجه سانتی گراد است.

۳-مرحله نورد نهایی

سپس تختال ها وارد مرحله نورد نهایی می شوند که بسته به ضخامت نهایی مورد نیاز ورق سیاه از ۵ تا ۷ قفسه غلطک عبور داده می شود. دمای ورق گرم در این زمان به چیزی حدود ۸۵۰ تا ۹۰۰ درجه سانتی گراد کاهش یافته، اما هنوز برای ورود به مرحله کلاف پیچ نیاز به خنک شدن تا دمای ۵۸۰ درجه دارد. فرایند خنک سازی در واحد خنک سازی و تحت شرایط کنترل شده انجام می شود و در انتها ورق گرم به صورت کلاف پیچ آماده عرضه یا برش های بعدی می شود.

انواع ورق سیاه

ورق سیاه معمولی: با درجه سختی ST37، میزان کربن کمتر، جهت استفاده در صنایع سبک مثل ساختمان عرضه می شود.

ورق سیاه صنعتی: با درجه سختی ST52 و میزان کربن بیشتر، در صنایع سنگین مثل تانکرسازی مورد استفاده قرار می گیرد.

ورق گرم به دو صورت ورق شیت و ورق رول عرضه می شود.

موارد استفاده از ورق سیاه

  • در تولید کالاهای کاربردی در صنعت ساختمان مثل انواع پروفیل، قطعات آبگرمکن و..
  • در تولید ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی
  • در تولیدات قطعات خودرو
  • در ساخت مخازن کشتی و پل سازی
  • در صنایع نفتی برای ساخت مخازن و لوله ها و تانکر سازی
  • به عنوان ماده اولیه در صنایع سنگین فلزی و فولاد
  • در طراحی شهری مثلا تولید گاردریل ها و سایر تجهیزات ترافیکی

و موارد دیگری از این قبیل کاربرد دارند.

ورق سیاه کاربردهای گسترده ای در صنایع دارد

راهنمای خرید ورق سیاه

محاسبه وزن ورق گرم

برای تعیین وزن ورق سیاه می توانید به جدول وزن ورق در بخش جدول وزنی آهن آلات سایت رجوع بفرمایید و با توجه به ابعاد و برند مورد نظر، وزن ورق درخواستی را مشخص کنید.

قیمت ورق سیاه

همانطور که گفته شد، به دلیل پایین بودن هزینه تولید و عرضه، این مدل از ورق به عنوان ماده اولیه بسیاری از صنایع فولاد به کار رفته و قیمت آن در بازار آهن آلات و محصولات فولادی تعیین کننده می باشد. سایت شرکت فولاد کاویان ایرانیان قیمت ورق سیاه را به صورت به روز در بخش قیمت ورق درج می نماید که می توانید برای اگاهی از قیمت فروش ورق به آن مراجعه نمایید. لازم به ذکر است که عواملی چون قیمت ارز، قیمت جهانی آهن آلات، میزان عرضه و تقاضای ورق در بازار بورس ورق و اسلب و عواملی از این دست در قیمت ورق تاثیرگذار هستند.

نحوه عرضه ورق سیاه

ورق گرم با ضخامت ۲ تا ۱۰۰ میلیمتر قابل عرضه است. به ورق های زیر ۶ میلی متر ورق نازک بار گفته می شود. قابلیت خم کاری ورق در انواعی که به منظور پروفیل سازی خریداری می شوند بسیار حائز اهمیت است و باید توجه داشته باشید که ورق خشک برای این کار مناسب نیست.

ورق گرم به دو صورت ورق رول در عرض های مشخص و طول نامحدود و یا ورق شیت در ابعاد مشخص عرضه می شود. ورق شیت فابریک در کارخانه برش خورده و قیمت بالاتری داشته، اما ورق شیت برش خورده به صورت رول وارد بنگاه شده در آنجا به ابعاد سفارشی برش زده می شود. قیمت برش با توجه به وسیله برش گیوتین، هوا برش و لیزری متغیر می باشد. دقت داشته باشید که ورق های نازک بار برش خورده ممکن است دارای تاب بوده و تلرانس جزئی در ابعاد داشته باشند.

شیوه بارگیری ورق سیاه

بارگیری ورق سیاه به صورت شیت در بندیل

در صورتی که میزان بار سفارش داده شده در حدود ۲۳ تن باشد، از کارخانه و در غیر اینصورت از بنگاه بارگیری می شود. البته ورق بارگیری شده را می توانید به صورت ترکیبی و در ضخامت های مختلف در یک تریلی بارگیری نمایید. نحوه بارگیری ورق رول نیز به دو صورت ایستاده و خوابیده می باشد که به امکانات محل تخلیه بار بستگی دارد.

جهت سفارش ورق سیاه می توانید از طریق سایت اقدام کرده و یا به صورت حضوری به بنگاه شرکت فولاد کاویان ایرانیان واقع در مرکزآهن و شهرآهن ایران، اصفهان مراجعه نمایید.