فولاد کاویان

فولاد کاویان

ارائه دهنده انواع میلگرد، تیرآهن، انواع ورق فولادی، لوله، قوطی و پروفیل، نبشی و ناودانی و شمش فولادی
فولاد کاویان

فولاد کاویان

ارائه دهنده انواع میلگرد، تیرآهن، انواع ورق فولادی، لوله، قوطی و پروفیل، نبشی و ناودانی و شمش فولادی

چالش‌های پیش روی نوردکاران در صنعت فولاد

بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، واحدهای تولید نورد در این روزها با محدودیت تقاضا روبه‌رو هستند. مشکلات به وجود آمده برای این واحدها به دلیل ایجاد واحدهای نوردی بیش از حد نیاز داخل و رکود ساخت و ساز می‌باشد. این مشکلات علاوه بر مشکلات دیگر، همه و همه باعث شده‌اند که واحدهای نوردی با نیم یا یک سوم ظرفیت مشغول به کار باشند. می‌توان گفت در این روزها یکی از مهمترین مشکلات این واحدها عدم وجود نقدینگی می‌باشد.
طبق بررسی کارشناسان ما،از چالش‌های صنعت فولاد، نقدینگی و عدم وجود بازار صادراتی می‌باشد. اکثریت نوردکاران که متعلق به بخش خصوصی هستند، میلگرد تولید می‌کنند. البته این روزها، این واحدهای پایین‌دست فولاد با مشکلاتی مواجه شده‌اند.

مهمترین مشکل نوردکاران تامین مواد اولیه است. به دلیل اینکه این واحدهای تولیدی نقدینگی مناسبی ندارند، به صورت نقدی قادر به تامین شمش مورد نیاز خود از بازار نیستند. به عنوان مثال، اگر آن‌ها بخواهند شمش را به شکل نقدی خرید کنند، توانایی تامین نیاز کارخانه خود را ندارند. این مسئله به دلیل ترجیح فولادسازان به خرید نقدی کالا می‌باشد.

به همین ترتیب، واحدهای نوردی قادر نیستند که کالای خود را به وسیله بورس کالا تامین کنند. خرید از بورس کالا نیز به صورت نقدی انجام می‌‌شود. علاوه بر این، در کشور ما شرط صادرات شمش، منوط بر عرضه آن در بورس کالا می‌باشد.
معمولا فولادسازان به دلیل بالاتر بودن قیمت‌های جهانی، تمایل دارند که شمش خود را صادر کنند. دلیل دیگر فولادسازان برای علاقه به بازار صادرات، دریافت نقدی ارز است. این مسئله در حالی است که فولادسازان در بازار داخلی ترجیح بر این دارند که محصول خود را نقدی به فروش برسانند. بر اساس شواهد و عقیده برخی از کارشناسان، زمانی که نوردکاران، محموله‌ای را خریداری می‌کنند، تا چند وقت توانایی خرید شمش را ندارند. به همین ترتیب، خط تولید آن‌ها برای مدتی که نتوانند شمش خرید کنند، متوقف می‌شود.

sourse: آهن ملل (ahanmelal)

مشکلات اساسی صنعت فولاد ایران

بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، یکی از مشکلات بنیادی در صنعت فولاد، عدم سیاست‌گذاری صحیح می‌باشد. این مسئله باعث شده که برخی‌ها در قالب شرکت و یا مجتمع، دیدگاهی بخشی در مورد صنعت فولاد داشته‌باشند.

برای اصلاح این شرایط، نیاز است که تولیدکنندگان با یکدیگر همکاری صنفی انجام دهند. به این ترتیب، از این طریق خواهند توانست که شرایط را به طور دقیق تحلیل کنند و موانع و دغدغه‌ها را با نهادهایه‌ متولی و تصمیم‌گیر برطرف کنند. بنابراین، به این صورت قادر خواهند بود که از منافع سرمایه‌گذاران و شاغلین این بخش نگهداری کنند.

این مسئله زمانی تحقق می‌یابد که نسبت به وضعیت بازار آگاهی کامل داشته‌باشند. علاوه بر این، باید برنامه‌ریزی مدونی برای متقاعد کردن تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان وجود داشته‌باشد. مادامی که این عوامل در نظر گرفته نشوند، و هر کدام از فعالان بازار فولاد تصمیم بگیرند که به صورت انفرادی و بخشی، تفکرات خود را بر بازار پیاده کنند، چیزی به جز نتیجه بی‌حاصل و اتخاذ سیاست‌های اشتباه حاصل نمی‌شود.

برخی از کارشناسان معتقدند که برای حل مشکلات صنعت فولاد، باید با توجه به مقتضیات محلی و خرد در چارچوبی ملی و به شکل پیوندی تنگاتنگ با فعالان بازار عمل کرد.
با توجه به بیان صریح دولت، توانمندسازی نیروی انسانی به عنوان بزرگترین و موثرترین سرمایه می‌باشد. بنابراین، در راستای تحقق این مسئله، میدان دادن به نیروهای جوان و تحصیل‌کرده، برگزیدن مدیران شایسته پیگیری شد. پیرو همین موضوع، انگیزش و مشارکت نیروی انسانی در تولید و بهبود راندمان آن تحقق یافت.

به همین ترتیب، قرار بر این شده که توجه به موضوعات اجتماعی محیط تولیدی اعم از کارخانه و جوار آن شامل بهره‌گیری از نظرات و دیدگاه‌ سازمان‌های مردم نهاد، رسانه‌های اجتماعی و بسترسازی برای مقابله با آسیب‌ها و تهدیدات زیست‌محیطی از جمله آلودگی‌های هوا با توجه و جدیت بیشتری دنبال شود.

source: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)

تغییر و تحول در عرصه صنعت فولاد

بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، ایجاد تغییر و تحول در صنعت فولاد از راه‌های مختلفی امکان‌پذیر است. یکی از این راه‌ها تغییرات در حوزه مدیریت شرکت‌ها است. مدیران با استفاده از افق‌های دید نو می‌توانند تحول‌های تازه و مفیدی در حوزه صنعت فولاد ایجاد کنند. تجربه‌های تازه مدیریتی می‌توانند به تغییراتی جدی در این حوزه برای آینده منجر شوند.
امروزه در جهان یکی از مولفه‌های صنعتی بودن هر کشوری فولاد است. معمولا در کشورهای صنعتی رقابت شدیدی برای ارتقا جایگاه و ظرفیت تولید، نوآوری، خلاقیت، سودآوری و بهبود فرآیند زنجیره تولید در پیش گرفته‌اند.

دولت جمهوری اسلامی ایران توسعه صنعتی فولاد را در برنامه‌های کلان توسعه با هدف تنوع‌بخشی به منابع درآمدی و عبور از اتکا بیش از اندازه به نفت و پتروشیمی دنبال می‌کند.
هدفی که در عین جدیت و اهتمام با مشکلات و مسائل بنیادین مواجه است. این مشکلات را می‌توان در حوزه زیرساخت ها و تحریم، ناپیوستگی زنجیره تولید، فقدان استانداردهای تولید، فقدان سیاست‌های ترکیبی و بسته‌ای ،عدم تجربه در همکاری‌ها، سیاست‌گذاری‌ها، عدم توجه به توانمند‌سازی نیروی کار مشاهده کرد.
هر چند تلاش‌های زیادی در این خصوص صورت گرفته و می‌گیرد، اما تقریبا همه این مشکلات هم چنان وجود دارند و هنوز نتیجه محسوسی در پیگیری خواسته‌ها به دست نیامده‌است. حتی گاهی با ورود شوک‌های غیر قابل پیش‌بینی، شرایط بعضاً پیچیده‌تر شده‌است. در این خصوص توفیقاتی قابل توجه کسب نموده‌ایم و این توفیقات را می‌توان در فاصله گرفتن از زیان‌دهی، سود عملیاتی، توسعه محصول و ارتقاء کیفی محصولات مشاهده کرد.

source: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)

اتحاد و همدلی، راه نجات بازار فولاد

بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، برخی از کارشناسان بازار فولاد بر این عقیده‌اند که باید تمامی بخش‌ها با هم در جهت رسیدن به انقلاب معدنی هم‌صدا شوند. برای توسعه در کشور، نیاز است که نگاه‌ و دیدگاه افراد به بخش معدن تغییر کند. علاوه بر این، بزرگترین خدمت در راستای نجات بازار فولاد، بکارگیری مدیران آگاه و متخصص می‌باشد.
فعالان معدنی مواردی که ذکر شد را تایید می‌کنند و همواره بر تعطیلی معادن به دلیل دستورالعمل‌های مخرب حاشیه این سیاست‌گذاری‌ها هشدار می‌دهند.

کارشناسان یکی از کلیدواژه‌های اصلی برنامه‌های وزارت صمت را توسعه اکتشافات می‌دانند. آنان معتقدند که جلوی واردات ۱۰ میلیارد دلاری انواع اقلام کالایی به کشور تا پایان سال 1400 و با سرمایه‌گذاری 4 میلیارد دلاری روی ساخت داخلی صنایع گرفته می‌شود. ایجاد رونق در معادن کشور، یکی از وعده‌های مسئولان هنگام ورود به کابینه یازدهم بود.
فعالان حوزه معدن اظهار دارند، صنایع معدنی نه از تحریم‌های خارجی بلکه از تحریم‌های داخلی کاسه صبرشان لبریز شده‌است. حالا نه تنها خبری از رفت و آمد هیات‌های تجاری و سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در ایران نیست، بلکه قوانین ضد تولید بسیاری در کشور وجود دارد که عزمی برای اصلاح آن‌ها مشاهده نمی‌شود.
هرچند مسئولان برای توسعه محصولات معدنی و فعال‌سازی معادن کوچک عزم جزم دارد، اما صاحب‌نظران در این بخش معتقدند فرآیند اجرای برنامه‌هایی که از سوی وزارت صنعت تبیین می‌شود با مشکلات زیادی مواجه است که مانع توسعه این بخش خواهد شد. از این رو متاسفانه هم‌صدایی در توسعه این بخش شنیده نمی‌شود. کوچک‌سازی بازارهای صادرات مغایرت با تحول در زنجیره فعالیت‌های معدنی از اکتشاف تا تولید دارد.

source: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)

سرکوب قیمتی در صنعت فولاد

بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، هم اکنون ماده اولیه به دلیل دخالت دولت در زمینه قیمت‌گذاری در صنعت فولاد، به کارخانه‌های فولادی نمی‌رسد. علاوه بر این، اختلالاتی در کار تولیدکنندگان به وجود آمده که آنان تمایل بیشتری به صادرات محصولات خود نسبت به عرضه داخلی پیدا کردند.موضوع کمبود سنگ‌آهن که در تولید فولاد ضروری است، برای برخی از افراد باور کردنی نیست. این موضوع برای کشور ما که از غنی‌ترین کشورهای جهان در منابع سنگ‌آهن و استخراج آن است، قطعا تعجب‌آور است.در سال گذشته، بیشتر از 85 میلیون تن سنگ‌آهن در ایران از معادن استخراج شد. از این حجم از استخراج به مقدار 8.8 میلیون تن سنگ‌آهن دانه‌بندی به ارزش 285 میلیون دلار، 5.5 میلیون تن کنستانتره سنگ‌آهن به ارزش 380 میلیون دلار و در نهایت 2.8 میلیون تن گندله به ارزش 201 میلیون دلار به صادرات اختصاص یافت. چین از جمله کشورهایی بود که میزان صادرات زیادی از ایران به آن انجام شد. طبق بررسی‌ها، کشور ما ایران از لحاظ میزان ذخایر سنگ‌آهن از شرایط مساعدی برخوردار است. برخی از مسئولین بر این باورند که با وجود منابع موجود و عدم اکتشاف معادن جدید، قادریم تا 19 سال پس از سال 1404 نیز از موجودی سنگ‌آهن کشور خودمان استفاده کنیم. در صورتی که در کنار موجودی خودمان واردات نیز انجام شود، این زمان به 32 سال نیز دست خواهد یافت. به این ترتیب، اظهار برخی از افراد در مورد کمبود سنگ‌آهن در کشور، حدس درستی نمی‌باشد.
برخی از فولادسازان بر این باورند که اجازه دولت به معدن‌داران برای صادرات سنگ‌آهن باعث شده این قسمت از زنجیره تولید، تمایلی به فروش داخلی نداشته و بیشتر به دنبال صادرات و کسب درآمد باشند. آمارها نیز نشان داده‌اند که در ماه‌های اخیر، روندی صعودی برای صادرات سنگ‌آهن حاکم شده‌است. پیرو همین مسئله و اعتراضات برخی از افراد، وزارت صمت، تعرفه‌ای 25 درصدی برای صادرات سنگ‌آهن وضع کرد. دولت قصد داشت با اینکار، صادرات این محصول را کنترل کند. با این حال، بلافاصله پس از این تصمیم، فعالان مدنی دست به اعتراض زدند.

source: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)