فولاد کاویان

فولاد کاویان

ارائه دهنده انواع میلگرد، تیرآهن، انواع ورق فولادی، لوله، قوطی و پروفیل، نبشی و ناودانی و شمش فولادی
فولاد کاویان

فولاد کاویان

ارائه دهنده انواع میلگرد، تیرآهن، انواع ورق فولادی، لوله، قوطی و پروفیل، نبشی و ناودانی و شمش فولادی

ورق گالوانیزه؛ ایمن و اقتصادی

گستردگی کاربرد ورق فولادی، به حدی است که از لحظه شروع روز در تمامی وسایل و لوازمی که با آنها سروکار داریم، می توان نشانه هایی از این محصول یافت. اما این وسعت کاربرد، محدودیت هایی را نیز به همراه دارد، از جمله میتوان به آسیب پذیر بودن ورق فولادی در برابر زنگ و خوردگی اشاره کرد. ورق های گالوانیزه محصول پوشش دهی ورق سرد با فلز روی است. مقاومت به خوردگی و طول عمر بالا ورق های گالوانیزه را به یکی از پرطرفدارترین ورق ها در بازار محصولات فولادی و آهن آلات تبدیل کرده است. گالوانیزاسیون با روی یکی از اقتصادی ترین روش های حفاظت فلزات در برابر خوردگی می باشد. شرکت فولاد کاویان ایرانیان یکی از ده شرکت برتر در زمینه تولید انواع ورق فولادی ازجمله ورق گالوانیزه است.

ورق گالوانیزه

مقاومت به خوردگی و طول عمر بالا ورق گالوانیزه را به یکی از پرطرفدارترین ورق ها در بازار محصولات فولادی و آهن آلات تبدیل کرده است.

نحوه تولید ورق گالوانیزه

محصولات گالوانیزه به طور کلی از پوشش دادن محصولات فولادی با روی بدست می آیند. برخلاف تصور عموم روی ضد زنگ نیست، بلکه به عنوان آند فداشونده در فرآیند محافظت کاتدی عمل کرده و از آنجایی که میل ترکیبی بیشتری نسبت به آهن دارد، اکسیژن ترجیح می دهد با روی اکسید تشکیل دهد تا آهن موجود در فولاد حتی در بخش های آسیب دیده. میزان مقاومت ورق های گالوانیزه نسبت به خوردگی با ضخامت لایه روی نسبت مستقیم دارد. نحوه تولید ورق گالوانیزه به دو صورت کلی است.

1-روش غوطه وری گرم

روش غوطه وری گرم

در این روش ورق سرد با سرعت مشخصی از داخل مخازن روی مذاب عبور داده می شود و در نتیجه سطح آن با فلز روی پوشانده می شود. میزان ضخامت پوشش در این روش بستگی به سرعت عبور و تعداد مخازن دارد. روش غوطه وری گرم، موثرترین و اقتصادی ترین روش ساخت ورق گالوانیزه است. ضخامت پوشش در این روش با وزن فلز روی در سطح ورق سنجیده شده و می تواند بین 100 تا 350 گرم بر سانتی متر مربع باشد. پس از خروج ورق فولادی از مخزن با دستگاه جت هوا، تنظیم ضخامت لایه پوششی و تا حدی خنک کنندگی انجام شده، خنک سازی نهایی نیز به وسیله آب انجام می شود. جهت محافظت از شوره سطح ورق ها را با کروم پوشش می دهند. البته دو روش پاشش پودر روی و پاشش روی مذاب نیز وجود دارد که بیشتر برای قطعات کوچک بکار می رود.

روش غوطه وری گرم موثر ترین و اقتصادی ترین روش تولید ورق گالوانیزه است.

2-روش الکترو گالوانیزه

هرچند میزان محافظت نهایی در گالوانیزه گرم به نسبت هزینه تمام شده از آن یک روش به صرفه ساخته است، اما ورق های گالوانیزه گرم کمی ناصاف بوده و به علت ضخامت بالاتر رنگ کردن آن ها مشکل است. در مواردی که سطح صاف، براق یا قابلیت رنگ پذیری بهتر مدنظر ما باشد، از روش الکترو گالوانیزه استفاده میکنیم. در این روش ورق فولادی در الکترولیت سولفات یا سیانید روی غوطه ور شده و با عبور جریان برق، با الکترولیت واکنش داده و یون روی، بر ورق می نشیند. ضخامت پوشش در این روش قابل کنترل دقیق بوده و سطح صاف تری حاصل می شود. این روش در مواردی مثل بدنه اتومبیل ها کاربرد دارد. البته روش های پوشش دهی مکانیکی یا ذرات روی و شیشه و رنگ کردن با روی هم وجود دارد که بیشتر برای قطعات کوچک است.

انواع ورق گالوانیزه

ورق های گالوانیزه را با توجه به نوع کریستال تشکیل شده، شکل ظاهری، نحوه تولید و کاربرد به انواع مختلفی تقسیم می کنند.

ورق گالوانیزه گل درشت

ورق گالوانیزه گل درشت

در این مدل، کریستال های روی تشکیل شده روی ورق درشت و کاملا قابل رویت هستند.

ورق گالوانیزه گل ریز و بدون گل: در این دو محصول، کریستال های روی قابل رویت نبوده و ورق، سطحی صاف و براق دارد.

ورق گالوانیزه گرممقصود همان ورق تولید شده به روش های گرم می باشد. به دلیل ضخامت بالا ماندگاری طولانی تری دارد.

ورق گالوانیزه سردورق تولید شده توسط الکتروگالوانیزاسیون.

ورق گالوانیزه رنگیرنگ کردن علاوه بر تاثیر تزئینی در دکوراسیون به دوام بیشتر ورق نیز کمک می کند.

ورق گالوانیزه آجدار و طرح دار:

ورق گالوانیزه طرح دار

ایجاد الگوهایی مثل کرکره ای، شادولاین، ذوزنقه و… با استفاده از دستگاه های فرمینگ. عرض استاندارد این ورق نیز کمتر از ورق ورق گالوانیزه طرح دار عرض استاندارد کمتری نسبت به ورق ساده دارد.ساده است.

کاربرد ورق گالوانیزه

کاربرد ورق های گالوانیزه بیشتر در مواردی است که امکان خوردگی فولاد وجود داشته باشد. بخشی از کاربردهای آن به شرح زیر است.

– پوشش سقف‌ و شیروانی و بیرون سازه ها

– صنایع کابینت سازی

– صنایع خودروسازی

– صنایع کابل‌ سازی

– ساختمان سازی به صورت انواع پروفیل، کانال کولر و..

– تولید لوازم خانگی مثل آبگرمکن و…

– مخازن و لوله های آب

– طراحی فضاهای شهری مثل پل ها، نرده ها، چراغ خیابان ها

کلیات میلگرد

میلگرد یک نوع میله فولادی است که به عنوان فولاد تقویت‌شده شناخته می‌شود. از میلگردهای فولادی یا مش سیم‌های فولادی به عنوان ابزار کششی در بتن مسلح و سازه‌های بنایی به منظور مقاوم‌سازی و کمک به بتن تحت کشش استفاده می‌شود.

بتن تحت فشار مقاومت می‌کند اما از مقاومت کششی ضعیفی برخوردار است. میلگرد مقاومت کششی سازه را به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهد. سطح این نوع مصالح اغلب دندانه‌دار است تا پیوند بهتری با بتن برقرار کند و خطر لغزش را کاهش دهد.

انواع میلگرد

متداول‌ترین نوع میلگرد، فولاد کربن است که به طور ‌معمول از میله‌های گرد با روش نورد گرم ساخته می‌شود. انواع دیگر که به راحتی در دسترس هستند شامل فولاد ضدزنگ و میله‌های مرکب ساخته‌شده از الیاف شیشه، فیبر کربن یا الیاف بازالت است.

همچنین این نوع مصالح تقویت‌شده‌ی فولادی ممکن است با یک رزین اپوکسی پوشش داده شود. این رزین برای مقاومت در برابر اثرات خوردگی در محیط‌های نمکی است. فولاد و بتن دارای ضرایب انبساط حرارتی هستند، بنابراین یک عضو بتنی تقویت‌شده با فولاد، با تغییر دما حداقل تنش را تجربه می‌کند.

نمونه‌ای از میلگردهای فولادی با قطر 25 میلی‌متر

نمونه‌ای از میلگردهای فولادی با قطر 25 میلی‌متر

تاریخچه استفاده از میلگرد در بتن

استفاده از میلگردهای تقویتی در ساخت سازه‌های بنایی حداقل به قرن پانزدهم برمی‌گردد. در قرن هجدهم میلادی از میلگرد برای شکل دادن اسکلت برج Leaning در روسیه استفاده شد. چدن مورداستفاده برای ساخت این مصالح از کیفیت بالایی برخوردار بوده و تا به امروز هیچ‌گونه خوردگی در این نوع مصالح دیده نشده است.

در اواسط قرن نوزدهم با جاسازی میلگردهای فولادی در بتن، بیشترین مقاومت آن‌ها به نمایش گذاشته شد و بدین ترتیب بتن‌آرمه‌ی مدرن تولید شد. چندین نفر در اروپا و آمریکای شمالی در دهه 1850 بتن مسلح را توسعه دادند.

از جمله این موارد را می‌توان به جوزف لوئیس لامبوت فرانسوی اشاره کرد که قایق‌های بتنی مسلح را در پاریس ساخت و تادئوس هیات در ایالات‌متحده که تیرهای بتن مسلح را تولید و آزمایش کرد.

ارنست ال رانسوم، مهندس و معمار انگلیسی که در آمریکا کار می‌کرد، سهم بسزایی در توسعه این نوع مصالح فولادی تقویت‌کننده در ساخت بتن داشت. وی میلگردهای آهنی پیچ‌خورده را اختراع نمود که از آن‌ها برای طراحی پیاده‌روهای تالار میسونی در استاکتون، کالیفرنیا استفاده شد.

با این حال، این مصالح پیچ‌خورده در ابتدا موردتوجه قرار نگرفتند و حتی این نوع مصالح در انجمن فنی کالیفرنیا مورد تمسخر قرار گرفت. در آن زمان اعضا اظهار داشتند که پیچ‌خوردگی باعث تضعیف آهن خواهد شد.

میلگرد پیچ‌خورده
میلگرد پیچ‌خورده

در سال 1889، رانسوم در ساحل غربی، در حال طراحی یک پل بود. این پل، پل دریاچه الورد در پارک گلدن گیتسان سانفرانسیسکو است و اولین پل بتنی مسلح بود که در ایالات‌متحده ساخته شد. او در این سازه از میلگرد پیچ‌خورده استفاده کرد.

در همان زمان که ارنست ال رانسوم این نوع مصالح فولادی پیچ‌خورده، C.A.P را اختراع نمود، جولیوس کان در حال آزمایش یک میلگرد به شکل نوآورانه با بال‌های تخت زاویه‌دار به سمت بالا با زاویه 45 درجه بود.

کان پیش‌بینی کرد تیرهای بتنی با این سیستم تقویت‌کننده مانند خرپای وارون خواهند بود و همچنین از این نوع مصالح می‌توان به عنوان آرماتور برشی استفاده نمود. سیستم تقویت‌کننده کان در تیرهای بتنی، تیرچه‌ها و ستون‌ها استفاده می‌شد.

آرماتور برشی

آرماتور برشی

عوامل تأثیرگذار بر قیمت میلگرد

میلگردها معمولاً از لحاظ ساختاری به دو نوع ساده و آجدار تقسیم‌بندی می‌شوند و قیمت این دو نوع با یکدیگر تفاوت دارد.

دلایل مختلفی روی قیمت این نوع مصالح تأثیرگذار خواهد بود و این قیمت‌ها بر قیمت پروژه‌‌های ساختمانی نیز تأثیر خواهد داشت؛ بنابراین یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر قیمت سازه قیمت میلگرد است.

در فصول سرد و با بارندگی زیاد تقاضا برای دریافت این نوع مصالح فولادی کاهش می‌یابد، پس یکی از مهم‌ترین عوامل که بر قیمت این نوع مصالح تأثیرگذار می‌باشد، شرایط جوی است.

عامل مؤثر دیگر بر قیمت این نوع مصالح واردات و یا صادرات آهن است. تأثیر نرخ شمش عامل تأثیرگذار دیگر بر قیمت این نوع مصالح فولادی است.

در کنار کاهش قیمت شمش، کاهش تقاضا نیز قیمت این نوع مصالح را با نوسانات مختلفی روبه‌رو می‌کند. در زیر به برخی از تأثیرگذارترین عوامل بر قیمت میلگرد اشاره می‌کنیم:

  • قیمت مواد اولیه
  • نرخ دلار و عرض
  • تأثیر شاخص بورس
  • هزینه‌های مربوط به حمل‌و‌نقل
  • تأثیر تورم جهانی

با نوسانات بازار و تغییر قیمت مواد اولیه‌ی لازم، قیمت میله‌های فولادی نیز تغییر خواهد کرد. نوسانات دلار نیز عامل دیگر در تغییر قیمت این نوع مصالح ساختمانی است.

تورم یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر قیمت آن‌ها است. به عنوان مثال، زمانی که ارزش پول ملی پایین بیاید متناسب با آن قیمت آهن افزایش پیدا می‌کند.

همانطور که گفتیم عوامل مختلفی بر قیمت آرماتور تاثیر می‌گذارد. اگر خواهان خرید این نوع مصالح فولادی با قیمت مناسب هستید، به سایت فولاد کاویان ایرانیان مراجعه نمایید.