فولاد کاویان

فولاد کاویان

ارائه دهنده انواع میلگرد، تیرآهن، انواع ورق فولادی، لوله، قوطی و پروفیل، نبشی و ناودانی و شمش فولادی
فولاد کاویان

فولاد کاویان

ارائه دهنده انواع میلگرد، تیرآهن، انواع ورق فولادی، لوله، قوطی و پروفیل، نبشی و ناودانی و شمش فولادی

رشد قیمت داخلی محصولات فولادی نسبت به قیمت صادراتی

بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، رشد قیمت محصولات فولادی در بازار آهن، به صورتی بوده است که در طی این ماه به طور غیرمنطقی مسیری صعودی را طی کرده‌اند. کارشناسان بر این باورند که وضعیت کنونی به دلیل وجود عوامل مختلفی در صنعت فولاد رخ داده‌است. از جمله این عوامل می‌توان به کمبود مواد اولیه ناشی از رونق گرفتن خام‌فروشی، صادرات محصولات پایه و مواد اولیه و بی‌توجهی  مسئولین به توصیه‌های مکرر کارشناسان در این مورد اشاره کرد.
یکی از عوامل دیگر که به تشدید شرایط کنونی بازار آهن کمک کرده را می‌توان کاهش جدی تولید آهن اسفنجی در فصل زمستان دانست. به دلیل اینکه در فصل زمستان فشار شبکه گاز کاهش می‌یابد، برخی از تولیدکنندگان مجبور به خاموش کردن دستگاه‌های خود می‌شوند. البته در طی برگزاری جلساتی برای رفع این مشکل، برنامه‌ای برای سهیمه‌بندی جهت تامین خوراک واحدهای تولیدی ارائه شده‌است.
با وجود اینکه بسیاری از فعالان بازار بر این باورند که لازم است قیمت‌های صادراتی و داخلی یکسان شود، در نهایت نتیجه این شد که قیمت‌های داخلی حداقل به اندازه یک پله از قیمت‌های صادراتی هم فراتر برود. مسئله دیگری که لازم است آن را مورد توجه قرار داد، نحوه فروش مدت‌دار فولادسازان دولتی و فرمول محاسبه نرخ پایه برای محصولات فولادی می‌باشد که این موضوع بر روند افزایشی بازار بی‌تاثیر نبوده‌است.
عوامل مذکور علاوه بر اینکه از سمت عرضه بر بی‌نظمی‌های بازار اثر گذاشته، از سمت تقاضا نیز با انتظارات تورمی آن را تشدید کرده‌است.
انتظارات شدید تورمی ناشی از سیاست‌های اقتصادی دولت و متاثر از جو هیجانی بازارهای موازی مثل خودرو، بورس کالا، بازارهای کالایی و غیره مورد مهمی است که از سمت تقاضا بازار را متشنج کرده‌است. هم‌راستا با این مسئله، نزدیک شدن به پایان سال و افزایش ملموس تقاضا که بخشی از آن تقاضای کاذب و بخشی تقاضای موثر است، در کنار نگرانی مردم از ورود به سال جدید تاثیر خود را گذاشته‌است.
با اینکه برگزاری جلسه ستاد تنظیم بازار با محوریت اوضاع آشفته بازار آهن و فولاد اندکی از التهاب بازار کاست، اما قطعا بازگشت آرامش به بازار نه در گرو تصمیمات احساسی و مقطعی است و نه در گرو افزایش فشار نهادهای نظارتی مثل تعزیرات و بازرسی. در سال اخیر نیز شاهد این نمونه شکست خورده این چنین تصمیماتی بوده‌ایم.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد