فولاد کاویان

فولاد کاویان

ارائه دهنده انواع میلگرد، تیرآهن، انواع ورق فولادی، لوله، قوطی و پروفیل، نبشی و ناودانی و شمش فولادی
فولاد کاویان

فولاد کاویان

ارائه دهنده انواع میلگرد، تیرآهن، انواع ورق فولادی، لوله، قوطی و پروفیل، نبشی و ناودانی و شمش فولادی

قیمت‌گذاری دستوری و نتایج ناخوشایند آن در بازار آهن

بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان در راستای قیمت‌گذاری در بازار آهن، برخی از اشخاص برای این که بتوانند محصول ارزان‌تری خرید کنند، با بهانه تولید بیشتر به فولاد مبارکه اصفهان فشار وارد می‌کنند. برخی نیز وزارت صمت را تحت فشار قرار می‌دهند تا شاید بتوانند مواد اولیه را با نرخ‌های کمتری نسبت به بازارهای جهانی دریافت کنند.
برخی از کارشناسان بر این باورند که بازار سرمایه همواره در مورد به راه افتادن برخی از جریانات در صنایع پایین‌دست فولاد و ایجاد حواشی در فضای مجازی که دم  از کمبود محصول در بازار فولاد می‌زنند، هشدار می‌دهد. همچنین کارشناسان بر این باورند که نمی‌توان با دستوری کردن اقتصاد، محصول ارزان‌قیمت بدست آورد.
تجربیات گذشته در بازار فولاد نشان داده که هیچ‌گاه قیمت‌گذاری دستوری نتایج خوبی به همراه نداشته‌است. علاوه بر این، این مسئله می‌تواند رانت‌های فراوانی را برای برخی از افراد به همراه بیاورد.
در شرایط فعلی خبرهایی از عدم وجود مواد اولیه، اتهام کاهش عرضه و همچنین عرضه گران محصولات فولاد مبارکه در بازار شنیده می‌شود. در خصوص این موارد باید گفت که مجتمع فولاد مبارکه برای ممانعت از گرانی، میزان عرضه خود را نسبت به مدت مشابه سال اخیر افزایش داده‌است. با این حال، عده‌ای به دنبال خرید مواد اولیه ارزان‌قیمت هستند تا آن را در بازار آزاد با قیمت بیشتر از خرید به فروش برسانند و از این طریق سودهای هنگفتی به جیب بزنند. به این ترتیب، این دسته از افراد با نیت سوء خود به نهادهای بالادستی برای ارزان‌فروشی فولاد مبارکه فشار وارد می‌کنند.
به محض ایجاد نوسانات بازار دلار، این گروه‌ها شروع به ایجاد حواشی می‌کنند تا با خرید محصولات پایین‌قیمت، سود خوبی به جیب بزنند و به این ترتیب رانت ایجاد کنند. از این رو به دلیل نوسانات ارزی اخیر، گروه‌های مذکور به دنبال کسب سود ناشی از فاصله قیمتی ایجاد شده تحت تاثیر نرخ ارز هستند. در صورتی که براساس تولید کشور هیچ کمبودی در حوزه فولاد و مصرف صنایع پایین‌دست وجود ندارد. در حال حاضر، وضعیت معاملات فولاد مطلوب به نظر می‌رسد و در صورتی که رقابتی هم در قیمت‌ها مشاهده می‌شود، ناشی از تقاضایی است که تحت تاثیر کشش به وجود آمده‌است.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد