فولاد کاویان

فولاد کاویان

ارائه دهنده انواع میلگرد، تیرآهن، انواع ورق فولادی، لوله، قوطی و پروفیل، نبشی و ناودانی و شمش فولادی
فولاد کاویان

فولاد کاویان

ارائه دهنده انواع میلگرد، تیرآهن، انواع ورق فولادی، لوله، قوطی و پروفیل، نبشی و ناودانی و شمش فولادی

حاشیه داغ نرخ حق توقف رانندگان

بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، ذهن بسیاری از رانندگان به دلیل حاشیه داغ نرخ حق توقف راننده حمل بار در بازار آهن مشغول شده‌است. در اصطلاح به این موضوع “حق خواب راننده” گفته می‌شود.

اعلان بار و توقف در مبدا بارگیری شرایطی دارد که در این‌جا به آن می‌پردازیم. با توجه به ارسال درخواست اعلام بار شرکت حمل و نقل به واحد بار مستقر در پایانه بار که طبق درخواست صاحب کالا می‌باشد، راننده در زمان مشخصی جهت بارگیری باید در اختیار شرکت حمل و نقل باشد. بعد از آن، حق خواب شامل حال راننده خواهد شد.

زمان بار صبح در ساعت 8 بامداد می‌باشد. راننده از این زمان به مدت 12 ساعت از زمان باسکول در اختیار می‌باشد. زمان بار ظهر در ساعت 14 است. از این زمان تا ساعت 10 روز بعد که راننده بارنامه بگیرد، در اختیار می‌باشد. در ساعت 20، بار شب معمولی اعلام می‌شود. شروع بارگیری در ساعت 8 روز بعد است که تا ساعت 20 در اختیار می‌باشد. اعلام بار شب پس از صدور در ساعت 20 می‌باشد که از این زمان تا ساعت 10 روز بعد راننده در اختیار می‌باشد.

اعلام بار شب معمولی با اعلام بار شب پس از صدور از نظر زمان بارگیری متفاوت است. به صورتی که در اعلام بار شب معمولی، راننده صبح روز بعد بارگیری را انجام می‌دهد، ولی در اعلام بار شب پس از صدور، راننده در همان شب اقدام به بارگیری می‌کند.

بار شب پس از صدور معمولا برای محموله‌هایی است که در اعلام بار ظهر همان روز به هر دلیلی انجام نشده‌اند. در واقع صاحب کالا یا نماینده قانونی ریسک عدم بارگیری به موقع در شب و خسارات احتمالی را می‌پذیرد.

از زمان رسیدن راننده به انبار مقصد یا محل تخلیه، در صورتی که خارج از ساعات اداری نباشد، راننده باید به مدت 7 ساعت در اختیار صاحب کالا جهت تخلیه باشد. بعد از آن “حق خواب” به او تعلق خواهد گرفت. در صورتی که راننده خارج از ساعات اداری به مقصد برسد، صاحب کالا می‌تواند بار را تخلیه نکند و آن را به روز بعد بدون پرداخت حق خواب به راننده، موکول کند. البته به اندازه حق توقف، بعد از 48 ساعت اول، 20 درصد به هزینه برآورد شده، افزوده خواهد شد.

source: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)

درخواست فولادسازان برای توقف فولادسازی معدنی‌ها

بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، به دلیل در یک زنجیره قرار گرفتن معدن و صنایع معدنی، در صورتی که هر گونه تغییری در ضعف، پیشرفت و یا توسعه در یکی از بخش‌های فرآیند زنجیره تولید بوجود آید، بر سایر بخش‌ها نیز تاثیر می‌گذارد. برخی از افراد فعال در حوزه معدن، مدت زیادی است که در مجتمع‌های خود یک واحد برای فولادسازی راه انداخته‌اند که این موضوع باعث اعتراض فولادسازان شده‌است.

بررسی‌ها نشان داده‌اند که برخی از واحدهای فولادسازی مثل فولاد هرمزگان برای حل این مسئله، در پی خرید معدن می‌باشند. آن‌ها در مورد این موضوع نگران هستند. علاوه بر این، تمایل به توقف فولاد سازی معدنی‌ها دارند و توقع دارند که وزیر وزارت صمت در مورد این واحدها اعمال قدرت کند. فولادسازان خواستارند که با تشکیل پرونده، موضوع حضور افراد فعال در حوزه معدن که به فولادسازی نیز می‌پردازند را بررسی کنند. یکی از بزرگترین کارخانه‌های فولادسازی در خاورمیانه مثل فولاد مبارکه اصفهان این موضوع را پیگیر شد.

نباید به افرادی که تخصصی در حوزه فولادسازی ندارند، مجوز ایجاد واحدهای فولادسازی داده شود. در حال حاضر، مسئولان و تصمیم‌گیران مجوز افزایش میزان تولید و توسعه را تنها به واحدهایی که در حال حاضر فولاد تولید می‌کنند، ارائه می‌دهند. برخی از کارشناسان بر این عقیده‌‌اند که در صورتی که افراد فعال در حوزه معدن مثل گل‌گهر و چادرملو تمایل داشته‌باشند که وارد موضوع تولید فولاد شوند، باید سهام شرکت‌های فولادی که با مشکلاتی برای تولید دست و پنجه نرم می‌کنند را خریداری کنند.
مزیت این کار، نجات واحدهای فولادسازی از تعطیلی و حفظ اشتغال است. به این ترتیب، معدنی‌ها می‌توانند سهام فولادی‌ها را بخرند و مواد معدنی استخراج شده خود را به آن‌جا بیاورند. این روش می‌تواند در نهایت توسعه و پیشرفت آن واحد تولیدی را در پی داشته‌باشد.

sourse: آهن ملل  اصفهان (ahanmelal)

ممنوعیت صادرات در صنعت فولاد

بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، دولت با اعمال عوارض بازدارنده و ممنوعیت صادرات فولاد از ابتدای سال جاری فعالیت معادن را با تهدید مواجه کرد. به این ترتیب، دولت عوارض پلکانی که در سال ۹۸ به ۱۰درصد می‌‌رسید را با ۲۵درصد نقض کرد.


طبق بررسی کارشناسان، در سال 92 شکل‌گیری زنجیره ارزش افزوده فولاد و عملکرد دولت در این زمینه باعث تولید 45 میلیون تن تولید سنگ‌آهن در کشور شد. به اندازه نصف این میزان در داخل کشور و مصرف و 23 میلیون آن نیز به صادرات اختصاص داده شده‌است.

در سال 92 برای فرآوری مواد معدنی نهضتی در کشور تشکیل شد. این نهضت با همراهی دولت و بخش خصوصی و بسیاری از تشکل‌ها تشکیل شد و در نتیجه، ارزش افزوده اهمیت بیشتری پیدا کرد. انتظار می‌رود که به دنبال آن حلقه‌‌های ارزش افزوده فولاد به سمت توسعه صنایع پایین دست هدایت شود.


همه پتانسیل‌های حوزه معدن اعم از دولتی و خصوصی برای محقق شدن این نهضت از سال 92 تا سال 97 به میدان آمدند. به این ترتیب، تولید سنگ‌آهن از 45 میلیون تن به 80 میلیون تن در طی 5 سال رشد پیدا کرد.


علاوه بر سنگ‌آهن، کنستانتره سنگ‌آهن 45 میلیون تن و گندله به 36 میلیون تن تولید دست یافت. این میزان از تولید باعث شد که صادرات سنگ‌آهن خام از 23 میلیون تن به 7.7 میلیون تن در سال 97 برسد. می‌توان گفت که در واقع صادرات سنگ‌آهن به سمت ارزش افزوده بیشتر سوق داده‌شد.


به طور کلی می‌توان این طور نتیجه گرفت که صنایع داخلی ما در مسیری حرکت کرد که بتواند مواد اولیه با ارزش افزوده بیشتری تولید کند. در سال 97 تولید سنگ‌آهن به 80 میلیون تن دست یافت، با این حال شاهد صادرات کمتر از 10 درصد این تولید بودیم. این مسئله حاکی از آن است که طرح تکامل زنجیره فولاد با ارزش افزوده بالا نتیجه‌بخش بوده‌است.


مدتی شایعه شده بود که سنگ‌آهن تولیدی از کشور خارج می‌شود که البته این مسئله تنها یک شایعه بود، به دلیل اینکه تنها ده درصد از تولید کشور که برای زنجیره فولاد امکان ایجاد ارزش افزوده ندارد، به بخش صادرات اختصاص می‌یابد.

منبع خبر: آهن ملل (ahanmelal)

تیرآهن ذوبی، محصولی منحصر به فرد

بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، میزان تولید تیرآهن در ماه‌های آتی به دلیل گلایه‌های ایجاد شده در بازار آهن بر سر نوسانات قیمت تیرآهن ذوبی و عدم وجود عرضه‌های کافی در بازار آهن افزایش خواهد یافت. این موضوع در صورتی است که بازار جهانی کشش تقاضای سال گذشته را داشته باشد و در غیر این صورت نمی‌توان آینده خوبی را برای بازار آهن تصور کرد.

در ماه اخیر، با دو موضوع در بازار آهن مواجه بودیم. جریان اول افزایش قیمت اقلامی مثل مواد اولیه، قراضه آهن و آهن اسفنجی بود و عامل بعدی رشد معنی‌دار قیمت تیرآهن سبک با سایزهای 14، 16 و 18. به وجود آمدن این دو جریان در بازار آهن، باعث شد بسیاری از فعالان بازار در حیرت و سردرگمی فرو روند. عوامل مختلفی در روند بازار موثر بود. از جمله این عوامل می‌توان به رکود بخش مسکن، تقاضای ضعیف برای محصول میلگرد، خروج از پیک مصرف و ورود به فصل سرد، عدم وجود دیدگاه مثبت به بازار در قسمت دوم سال، همه و همه بر روند بازار آهن نقش داشتند.

در حال حاضر، دو دیدگاه مختلف در بین فعالان بازار برای آینده صنعت فولاد پیش‌بینی می‌شود. رویکرد اول، افت فشار کنترلی در ماه‌های پیش رو و رویکرد دوم، تداوم فشار نظارتی می‌باشد. در رویکرد اول، موانع صادراتی حذف خواهد شد و بازار تیرآهن به عنوان موتوری برای تحریک صنعت مقاطع فولادی عمل خواهد کرد. در بعد دوم بر اثر تداوم فشار نظارتی، بازار تیرآهن با افزایش تیرآهن در ماه‌های آینده تعدیل خواهد شد. به این ترتیب، سطوح قیمتی فعلی ادامه خواهد یافت.

با این حال، تمامی این تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌ها به تصمیمات افراد فعال در این حوزه در روزهای آتی بستگی خواهد داشت.

در هفته‌ای که گذشت، به دلیل اعمال برخی از سیاست‌های وزارت صمت برای مدیریت و کنترل بازار، اجازه صدور میلگرد به کارخانه‌جاتی که محصول خود را در بازار بورس کالا عرضه نکرده‌اند تا انتهای ماه مهر تمدید شد. احتمال تمدید این مجوز تا هشت ماه به دلیل رکود فعلی بازار وجود دارد.

source: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)

صدای اعتراض فعالان بازار آهن

بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، بازار آهن پس از گذشت یک هفته از ماه مهر، هنوز از ثبات مناسبی به ویژه در بخش تیرآهن ذوبی برخوردار است. دیگر خبری از حاشیه‌های بوجود آمده در بازار آهن در اواخر تابستان وجود ندارد. با این حال هنوز هم صدای اعتراض برخی از فعالان بازار که اکثرا از تهران و مشهد هستند، به گوش می‌رسد. در روزهای پایانی تابستان، شیوه عرضه قطره چکانی، اعتراض برخی از فعالان بازار آهن را برانگیخت و پی رو همین مسئله، بسیاری از فعالان بازار فریاد اعتراض سر کشیدند.


هم اکنون در شرایطی هستیم که هر گونه اطلاع رسانی به نوعی خواهد توانست مانند چاقویی دو لبه عمل کند. در واقع زمانی که ما از شرایط ترخیص مهندسی شده حواله‌های تیرآهن ذوبی به بازار صحبت می‌کنیم، با اینکه این موضوع نوعی شفاف‌سازی محسوب می‌شود، اما امکان سوء‌ استفاده گروهی از بازار را فراهم می‌کند.


با این حال، در بازار همواره یک قانون واحد وجود دارد و آن هم بالانس عرضه و تقاضا می‌باشد. با این وجود، حتی اگر نیت ما خیر نباشد و میزان عرضه با تقاضا همخوانی پیدا کند، به طور معمول رقابت بنکدار موجب کاهش قیمت با سطوح منظقی خواهد شد.


در هر صورت، هم اکنون عرضه تیرآهن ذوبی با مشکلاتی روبه‌رو است و نمی‌توان نسبت به اعتراضات در این مورد بی‌تفاوت بود. به نظر می‌رسد که صلاح بر این است که در مورد این محصول کمتر صحبت شود. به این ترتیب، اثرات منفی خبررسانی‌ها با وجود هدف شفاف‌سازی کمتر می‌شود.


مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس و اوراق بهادار در طی گفت و گویی اشاره کرد که ذوب ‌آهن اصفهان یک صنعت ماندگار است. در حال حاضر به دلیل نداشتن مواد اولیه، تنها با 60 درصد از ظرفیت تولید خود فعالیت می‌کند. لازم است که مسئولین از این شرکت که اولین تولیدکننده فولاد کشور می‌باشد، بیشتر از قبل حمایت کنند. حمایت دولت از این شرکت باعث می‌شود که صنایع نوپا دلگرم شوند و با تلاش بیشتری فعالیت کنند.


منبع خبر: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)