فولاد کاویان

فولاد کاویان

ارائه دهنده انواع میلگرد، تیرآهن، انواع ورق فولادی، لوله، قوطی و پروفیل، نبشی و ناودانی و شمش فولادی
فولاد کاویان

فولاد کاویان

ارائه دهنده انواع میلگرد، تیرآهن، انواع ورق فولادی، لوله، قوطی و پروفیل، نبشی و ناودانی و شمش فولادی

عدم شفافیت در قیمت‌گذاری محصولات فولادی

بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان در راستای قیمت‌گذاری محصولات فولادی ، در سال‌های اخیر همواره تحریم‌ها صنایع کشور ما به ویژه صنعت فولاد که جزو صنایع اساسی هر کشوری می‌باشد را با چالش‌هایی روبه‌رو کرده‌اند. در دی‌ماه امسال هم شرکت‌های بیشتری در لیست تحریم قرار گرفتند که این مسئله زنگ خطری برای کشورمان بود. با توجه به اینکه در صنعت فولاد ما ظرفیت زیادی برای تولید وجود دارد و شرایط نیز برای صادرات آن فراهم است، باید بیش از گذشته به آن توجه کرد. در صورتی که بخواهیم از اقتصاد تک محصولی رها شویم باید بیش از گذشته توجه خود را بر منابع موجود در کشورمان معطوف کنیم.
با اینکه میزان تولید فولاد کشور ما در حدی است که بتوانیم علاوه بر تامین نیاز داخل در حوزه صادرات نیز فعال باشیم، اما در صادرات فولاد نیز با چالش‌هایی روبه‌رو هستیم. به همین جهت، نمی‌توانیم تصمیم درست و اصولی در این مورد بگیریم. این مسئله باعث می‌شود یا به طور کل از صادرات ممانعت یا آن را به حال خود واگذار کنند. این عدم تصمیم‌گیری صحیح در حوزه صادرات نشان می‌دهد که برنامه جامع و درستی در این زمینه موجود نمی‌باشد. واضح است افرادی که در این زمینه تصمیم‌گیری می‌کنند، سابقه و دانشی در این حوزه ندارند و از کسانی هم که در این زمینه صاحب‌ نظر هستند، استفاده نمی‌کنند.
در حال حاضر، متاسفانه برخی از افراد سرمایه خود را وارد حوزه فولاد کردند که این مسئله باعث شده بازار آهن درگیر تورم شود و در نهایت قیمت‌ها به طور غیراصولی رشد پیدا کنند.
به علت سرمایه‌گذاری در بخش فولاد، میزان زیادی از سرمایه‌های سرگردان به بازار فولاد وارد شدند. می‌توان گفت که قطعا کسانی که دست به این عمل زدند ربطی به همکاران صنف آهن و توزیع‌کنندگان آهن و فولاد ندارند.
ظاهرا مشکل، کمبود مواد اولیه آهن می‌باشد، اما حقیقت ماجرا چیز دیگری است. برای اینکه از این روند افسارگسیخته در بازار جلوگیری شود، باید نظارت و کنترل از مرحله تولید تا مصرف انجام گردد. لازم است که توزیع فولاد و آهن از کانال توزیع که همان اتحادیه آهن و فولاد است، انجام گیرد. قطعا آن‌ها می‌دانند کسی که اقدام به خرید می‌کند، مصرف‌کننده واقعی است یا دلال. به طور کلی در کشور ما، حوزه توزیع و قیمت‌گذاری فولاد دارای مسیری غیرشفاف و مشکوک است.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد