فولاد کاویان

فولاد کاویان

ارائه دهنده انواع میلگرد، تیرآهن، انواع ورق فولادی، لوله، قوطی و پروفیل، نبشی و ناودانی و شمش فولادی
فولاد کاویان

فولاد کاویان

ارائه دهنده انواع میلگرد، تیرآهن، انواع ورق فولادی، لوله، قوطی و پروفیل، نبشی و ناودانی و شمش فولادی

مشکلات موجود در زنجیره تولید فولاد کشور

بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان در راستای مشکلات زنجیره تولید فولاد، صنعت فولاد کشور ما از سالیان پیش تا کنون همواره با مشکلات و چالش‌هایی روبه‌رو بوده‌است. تولیدکنندگان فولاد ایران بر این باورند که در عرض 4 دهه اخیر، زنجیره فولاد توانسته رشد چشم‌گیری را تجربه کند و پیوسته این صنعت روند رو به پیشرفتی را طی کرده‌است.
با این حال، صنعت فولاد کشور ما در مسیر رشد خود با چالش‌هایی نیز همراه بوده‌است. از جمله مشکلاتی که این صنعت با آن دست و پنجه نرم می‌کند، شرایط بازار آن می‌باشد. متاسفانه تحریم‌ها همواره بر کشور ما حاکم بوده و این مسئله سبب ایجاد تورم و پیدایش مشکلاتی در بازار فولاد شده‌است.
به همین ترتیب، می‌توان گفت که یکی از مشکلات بازار فولاد دستوری شدن این بازار است که همین عامل باعث شده که محصول با نرخ مناسبی به دست مصرف‌کننده نهایی نرسد.
مشکل دیگری که بازار آهن با آن دست و پنجه نرم می‌کند، کمبود ارز است. علاوه بر این، از بازار صادرات کشور نیز حمایت قابل قبولی نمی‌شود. همین مسئله منجر به آسیب دیدن شیوه مشتری‌مداری شده‌است.
در حالت کلی، در زنجیره فولاد توازن لازم ایجاد نشده‌است. به همین جهت، هم اکنون شاهد کمبود مواد اولیه به ویژه سنگ‌آهن مواجه هستیم که با این وجود باز هم اقدام به صادرات مواد اولیه می‌کنیم. از طرف دیگر، به دلیل عدم وجود سنگ‌آهن با کمبود کنستانتره و گندله مواجه می‌باشیم. این مسائل منجر به به اختلال نرخ در زنجیره فولاد شده‌است.
مسئولان پیرامون رشد متوازن یا نامتوازن زنجیره فولاد اشاره کردند که بدون شک در 4 دهه اخیر با مشکلاتی در زنجیره تولید فولاد مواجه بوده‌ایم. بررسی‌ها نشان می‌دهند که این مشکلات از رشد نامتوازن زنجیره فولاد نشات می‌گیرند. دولت و دست‌اندرکاران نیز همواره آمار دقیقی از شرایط نداشته و معمولا بدون آگاهی و مطالعه اقدام به تاسیس واحدهایی در کشور کرده‌اند.
در حال حاضر، با وجود انجمن تولید‌کنندگان فولاد، این آمارها در حال به‌ روز شدن می‌باشند و کمبودهای این زنجیره به وزارت صنعت، معدن و تجارت گوشزد می‌‌شود. امید بر این است که وزارتخانه این گوشزدها را جدی بگیرد و راه‌کار مناسبی برای بهبود شرایط اندیشه کنند.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد