فولاد کاویان

فولاد کاویان

ارائه دهنده انواع میلگرد، تیرآهن، انواع ورق فولادی، لوله، قوطی و پروفیل، نبشی و ناودانی و شمش فولادی
فولاد کاویان

فولاد کاویان

ارائه دهنده انواع میلگرد، تیرآهن، انواع ورق فولادی، لوله، قوطی و پروفیل، نبشی و ناودانی و شمش فولادی

صنایع پایین‎دست فولاد در معرض تعطیلی زودهنگام

بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان در راستای تعطیلی صنایع پایین‌دست فولاد، درست زمانی که بازار آهن توانایی اخذ مجوزهای کافی برای واردات و تامین مواد اولیه مورد نیاز خود را نداشته و صنایع پایین‌دست از تامین مواد اولیه مورد نیاز بنگاه تولیدی خود محروم بودند، میزان تقاضای محصولات فولادی با افزایش روبه‌رو شد. این موضوع به طور قطع می‌تواند به بنگاه‌ها آسیب بزند.
در طی هفته‌های اخیر، قیمت محصولات فولادی با شیب تندی افزایش یافته و این موضوع برای صنایع پایین‌دست بسیار نگران‌کننده می‌باشد.
برخی از کارشناسان بر این باورند که التهابات غیرمنطقی در آخرین معاملات سال جاری، باعث ایجاد تنش به بازار فلزات و مصنوعات فولادی شده‌است. علاوه بر این، یکی از مسائلی که بازار آهن را با تنش مواجه کرده، رشد تقاضای کاذب است.
از طرفی دیگر باید این نکته را مد نظر داشت که تحت تاثیر فشارهای سیاسی و تحریم‌های صورت گرفته توسط دولت آمریکا بر ایران، صنایع داخلی مسیر نوینی برای داخلی‌سازی را در پیش گرفته‌اند‌. علاوه بر این، بازار مصرفی بعضی از محصولات فولادی مثل ورق فولادی دست‌خوش تغییراتی شده و با رشد تقاضا مواجه گشته‌است. این موضوع توسط تولیدکنندگان بزرگی مثل خودرویی‌ها و تولیدکنندگان لوازم خانگی صورت گرفته‌است.
در این روزها فعالان صنعت فولاد از حضور واسطه‌ها و دلالال در بازار معترض‌‌اند. آنان بر این باورند که یکی از عوامل افزایش تقاضای کاذب و رشد نرخ‌ها، حضور دلال‌ها و سفته‌بازها در بازار است. این گروه‌ها همواره در تمامی بازارها حضور دارند و در واقع سود ناشی از رشد قیمت‌ها به جیب آن‌ها می‌رود.
علاوه بر این، باید این نکته ار مدنظر داشت که شرکت‌های فولادی در صنایع بالادستی از رشد نرخ‌ها سود می‌برند و به این ترتیب می‌توانند سودآوری بنگاه خود را مثبت کنند.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)

فولاد، گرفتار در زنجیره رشد قیمتی

بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان در راستای زنجیره رشد قیمت فولاد، در روز گذشته در بازار بورس کالا قیمت‌هایی با نرخ بالا برای تقاضای خرید شمش ثبت شد. حتی با وجود عدم تایید معاملات نیز می‌توان به این حقیقت به عنوان یک سیگنال خاص در بازار نگاه کرد. در بازار آزاد نیز نرخ‌های خرید همین روند را نشان می‌دهند. وضعیت کنونی بازار بورس و بازار آزاد نشان می‌دهد که التهاب خرید به رشد هر په بیشتر قیمت‌ها کمک کرده‌است.
هم اکنون تنها بازار فولاد نیست که با رشد بی‌منطق قیمت‌ها روبه‌رو است، بلکه بازار پتروشیمی هم از این قاعده مستثنی نیست. در واقع می‌توان گفت که التهاب قیمت هم چون یک بیماری به بازارهای دیگر نیز سرایت کرده‌است. نرخ‌های فعلی نشان می‌دهند که شاید التهاب قیمت همچون یک بیماری به سایر بازارها نیز شیوع پیدا کرده است. می‌توان گفت که نرخ‌های فعلی مصنوعات فولادی در تاریخ ایران بی‌سابقه است و معلوم نیست که تا کجا قرار است ادامه یابد.
پیش از این هم شاهد این ماجرا بوده‌ایم که افراد برای حفظ ارزش دارایی‌های خود و از ترس رشد قیمت‌ها به سمت خرید ترغیب‌ می‌شوند. یکی از تجار در گفت و گو با دنیای اقتصاد بیان کرد که براساس آدرس‌های اعلامی از سوی خریداران نزدیک به 83 درصد از محموله‌های مورد معامله به سمت انبارها رهسپار شده و رقمی نزدیک به 80 درصد خریدهای فعلی از ترس رشد قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید فعالان بازار فولاد انجام شده‌است.
طبق بیانات وی در این روزها حتی خریدارانی که به مصرف مقاطع فولادی در اوایل تا اواسط تابستان نیاز دارند از هم‌اکنون اقدام به خرید می‌کنند. این شرایط چهره واقعی بازارهاست اما کمتر کسی به این نکته فکر می‌کند که اگر به هر دلیل جریان صعودی فعلی وارد یک فاز معکوس شده و رشد قیمت‌ها به افت نرخ بدل شود، چه خواهد شد.
تا زمانی که التهاب خرید با افزایش روزشمار تزریق نقدینگی به بازار فولاد در جریان است، مدیریت بازار را بهتر است فراموش کنیم آن هم در شرایطی که سیگنال‌های روانی همچون نوسان قیمت آزاد ارز و ذهنیت‌های عجیب از دورنمای بازارها به تداوم رشد قیمت‌ها منتهی شده‌است. البته جو روانی آن‌هم در قیمت‌های بالای فعلی اغلب تاریخ مصرف محدودی داشته و نمی‌توان به استمرار رشد قیمت‌ها با قطعیت نگریست. موجودی انبارها هم‌اکنون در کنار رشد قیمت‌ها به یک رکورد جدید نیز دست یافته است و همین داده در صورت تغییر فاز قیمت‌ها در بازار می‌تواند بلای جان بازار فولاد باشد.

منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)