بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، هم اکنون مشکلات زیادی بر سر راه فولادسازان و صنعت فولاد قرار گرفتهاست. یکی از این مشکلات، زیر ساخت حمل و نقل ریلی در کشور است. پیشبینی میشود که در سال 1404 حدود 700 تن مواد معدنی تولید شود. در سالهای اخیر میزان تولید سالانه مواد معدنی 355 میلیون تن بودهاست.
در شرایط فعلی، در حدود 7 درصد سهم ریلی و 93 درصد سهم جادهای از حمل تولیدات مواد معدنی و صنایع معدنی میباشد. انتظار میرود که در سال 1404 سهم حمل ریلی مواد معدنی به 30 درصد برسد.
بررسیها نشان میدهد که در سایر کشورها، سالانه حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد مواد معدنی توسط خطوط ریلی حمل میشود. این موضوع در حالی است که سهم واقعی حمل مواد معدنی توسط خطوط ریلی در ایران تنها ۵ درصد تولید مواد معدنی کشور را در بر میگیرد.
به جهت تحلیل بیشتر این موضوع میتوان وضعیت بودجه سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ در زیر ساخت حمل و نقل کشور و اهداف و برنامه دولت برای احداث خطوط ریلی در سال 1404 را مورد بررسی قرار داد.
کشور ایران از نظر طول خطوط ریلی رتبه 21 را در بین کشورهای جهان به خود اختصاص دادهاست. طول خطوط اصلی ریلی کشور برابر با ۱۳۵۰۰ کیلومتر میباشد. پیشبینیها طول خطوط ریلی را معادل 25 هزار کیلومتر در سال 1404 نشان میدهد.
جهت دستیابی به اهداف افق ۱۴۰۴، طول خطوط ریلی کشور نیاز به رشد سالانه ۹ در صدی دارد و تنها در سال ۱۳۹۸ به سرمایهگذاری ۷/۸ هزار میلیارد تومان نیاز است.
آمارها نشان میدهد چالشهایی در مسیر تولید ۵۵ میلیون تن فولاد وجود دارد. مهمترین این چالشها را میتوان اکتشافات سنگآهن، زیر ساخت آب و زیر ساخت حمل و نقل ریلی دانست. مطابق با ارزیابیها در سایر کشور های معدنی سالانه حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد مواد معدنی توسط خطوط ریلی حمل میشود. این موضوع در حالی است که سهم واقعی حمل مواد معدنی توسط خطوط ریلی در ایران ۵ درصد تولید مواد معدنی کشور را پوشش میدهد.
منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)
بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، در این روزها در بسیاری از حوزهها شاهد روند صعودی قیمتها هستیم. بازار فولاد نیز از این قاعده مستثنی نبودهاست.
بررسی کارشناسان نشان میدهد مهمترین عاملی که باعث سیر قیمت صعودی قیمتها در بازار شده، نوسانات نرخ ارز میباشد. این موضوع بهانه لازم برای رشد قیمتها در بازار آهن را به خوبی فراهم کردهاست. شواهد نشان میدهد که حجم معاملات اخیر توسط فولادسازان و عرضهکنندگان رضایتبخش بودهاست و حجم اختصاص یافته شمش به بازارهای صادراتی تا نزدیک به دو ماه دیگر، پیشفروش شدهاند.
آمارها حاکی از آن است که این روزها بیشتر تمرکز و توجه دولت به صادرات غیرنفتی و ارز برگشتی حاصل از صادرات این کالاها مثل فولاد میباشد. این مسئله باعث شده با توجه به تحریمهای نفتی موجود، دست فولادسازان به میزان زیادی در کاهش سهمیه تخصیصیافته به بازار داخلی باز باشد. همین موضوع منجر به شدت گرفتن نوسانات افزایشی بازار داخلی شدهاست.
با وجود شرایط نابسامان بازار، برخی از فولادسازان نیز از سیر صعودی ارز حمایت کرده و عنوان میکنند که کمبود مواد اولیه مانند آهن اسفنجی و قراضه آهن عامل اصلی رشد قیمتها در بازار آهن است. علاوه بر این، آنها ادعا دارند که فولادسازان بزرگ به تامین مواد اولیه آنان توجهی ندارند و تمرکزشان بیشتر بر بازار صادرات است تا تامین مواد اولیه.
در هر صورت در شرایط کنونی، علی رغم همه مشکلات موجود، عامل اصلی افزایش قیمتها همین دسته از فولادسازان هستند. آنها با بالا بردن قیمت شمش در بورس کالا، باعث تحریک روزانه حوزه نورد بخش خصوصی میشوند.
منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)
بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان، به دلیل کافی بودن تقاضای بازار داخلی، قیمت های پیشنهادی برای ورق گرم صادراتی، رونق بازار داخلی چین را نشان می دهد. روند قیمت بازار این کالا صعودی میباشد. با این حال، فروش این محصول با محدودیت روبهرو است، زیرا قیمت ورق گرم در بازار بینالمللی توسط سایر کشورها کمتر از چین گزارش شدهاست.
آمارها نشان میدهد که هم اکنون قیمت ورق گرم صادراتی بین 470 تا 475 دلار برای هر تن فوب میباشد. این قیمت نشان میدهد که نرخ این کالا در حدود 5 دلار نسبت به روزهای گذشته رشد یافتهاست. با این حال، ورق چین خریدار زیادی ندارد. دلیل این مسئله را میتوان قیمت کمتر ورق کره جنوبی و هند دانست. قیمت ورق در بازار داخلی نیز در حدود 2 دلار رشد یافتهاست. به طور کلی موجودی بازار کاهش یافته، اما سرعت فروش نسبت به قبل کمتر است.
طبق بررسی واحد خبر آهن ملل اصفهان، در ماه دسامبر به دلیل محدودیت در عرضه زمستانی، قیمت قراضه وارداتی در شرق آسیا افزایش یافتهاست. نسبت به هفته گذشته، میانگین قیمت قراضه آهن سنگین 20 تا 80 در حدود 7 دلار بالا رفتهاست. در نهایت قیمت این کالا 282 دلار برای هر تن سی اف آر ثبت شدهاست.
در ژاپن قیمت قراضه آهن سنگین کلاس 2 حدود 235 دلار برای هر تن فوب میباشد. این قیمت نشان میدهد که قیمت هفتگی این کالا 5 دلار رشد کردهاست. در این هفته کرهایها قیمتی معادل 230 دلار پیشنهاد دادند، اما کشورهایی مثل ویتنام و تایوان قیمت محصولات خود را افزایش دادند.
منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)
طبق بررسیهای واحد خبر آهن ملل اصفهان، شرایط بازار فولاد باید به گونهای تنظیم شود که برای طرفین معامله امکان رقابت یکسان باشد. این مسئله باید بدون توجه به اندازه، توانایی مالی و ویژگیهای دیگر طرفین در نظر گرفته شود. در صورتی که معامله در بازاری پر هرج و مرج انجام شود، طرفین معامله از شانس یکسان و شرایط منصافه برخوردار نمیشوند.
در حال حاضر که از اوایل سال جاری عملا واردات ورق فولادی متوقف شده و همچنین بهای بنزین افزایش یافته، مجددا تورم افزایش پیدا کردهاست. به همین ترتیب در چند روز اخیر، قیمت به میزان 15 دلار بالا رفتهاست. هم اکنون دوباره جوسازیها و ملتهبسازیها آغاز شده و به دنبال آن قیمت ورق افزایشی شدهاست.
در رقابت به وجود آمده در بازار آهن، تولیدکنندگان و عرضهکنندگان بالادستی ورق در بالا و در مقابل تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی در پایین میدان رقابت قرار گرفتهاند. برخی افزایش قیمت بیرویه در بازار را به گردن افراد دیگر میاندازند تا تقصیر افزایش قیمتها را از گردن خود بردارند.
در وضعیت کنونی بازار فولاد که در رکود به سر میبرد و همچنین وجود افت تقاضای محصولات فولادی، این سوال مطرح میشود که مصرفکنندگانی که دیگر توان خرید ندارند، با افزایش قیمتها چه میکنند؟
آیا افزایش قیمتها مورد قبول آنان هست یا خیر؟ آیا مجبور به پذیرش این مسئله میشوند یا نه؟
بر اساس نظر کارشناسان ما، التهابات به وجود آمده در بازار تنها به دلیل سفتهبازیها، دستکاری بازار عرضه و برخی از اظهارنظرهای غیر کارشناسانه رخ دادهاست. لازم است که دولت وارد عمل شود و برای سامان دادن به وضعیت موجود بازار آهن برنامه مدون و صحیحی ارائه دهد.
منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)
بر اساس گزارش واحد خبر آهن ملل اصفهان در مورد کاهش قیمت ها در بازار آهن، هم اکنون در بازار آهن، بسیاری از خریداران از وضع موجود و قیمتها گلایهمندند. افزایش قیمتها بار دیگر باعث نگرانی متقاضیان شدهاست. البته نمیتوان نظرات غیر کارشناسانه و وعده وعیدهای کاهش قیمت محصولات فولادی را در وضعیت کنونی بازار و گلایهمندی متقاضیان بازار آهن نادیده گرفت. از جمله محصولاتی که در مورد کاهش نرخ قیمت آن پیشبینی اشتباه شدهبود، افت قیمت میلگرد آجدار به کمتر از 3 هزار تومان بود. این پیشبینی باعث شد صفی طولانی از متقاضیان این کالا که انتظار کاهش قیمت را داشتند، در بازار آهن تشکیل شود.
شواهد حاکی از آن است که روز شنبه به دلیل ایجاد برخی بدگمانیها در بازار آهن، قیمتها به طور چشمگیری رشد کردند. از جمله محصولاتی که به شدت رشد قیمت پیدا کرد، میلگرد آجدار بود. بررسی کارشناسان ما نشان میدهد که میلگرد آجدار در روز شنبه قیمتی معادل 4400 تا 4700 تومان برای هر کیلو اعلام شد. این بازه قیمت نشاندهنده آن است که بازار میلگرد آجدار افزایش قیمتی بین 0 تا 100 تومان را به خود دیدهاست. در واقع میانگین رشد قیمت این کالا در حدود 60 تومان بودهاست.
بازار مقاطع طویل فولادی در اول هفته جاری به دلیل نوسانات بازار ارز و بدگمانیهای که در برخی گروهها و کانالهای فضای مجازی و محافل مختلف وجود داشت، باعث افزایش قیمت بیرویه در بازار آهن در روزهای اخیر شدهاست. لازم است که دولت و بانک مرکزی با قدرت وارد عمل شوند و بازار را کنترل کنند. در صورتی که آنان نتوانند به عنوان صاحبان قدرت کشور بازار را ساماندهی کنند، باز هم نظرات غیرکارشناسانه جمعی از فعالان بازار، وضعیت را با چالشها و گلایهمندیهای متقاضیان آهن روبهرو میکند. این مسئله باعث میشود شرایط برای مشتریان به مراتب دشوارتر از قبل شود.
منبع: آهن ملل اصفهان (ahanmelal)